Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Zuckerberg skal forklare datalæk i Kongressen

Facebooks chef skal svare på spørgsmål om databeskyttelse og privatlivsindstillinger i Washington i næste uge.

Facebook er kommet i noget af et stormvejr, efter at det i de seneste uger er blevet afsløret, hvordan det er lykkedes det britiske analyseselskab Cambridge Analytica at få adgang til data fra 50 millioner amerikanske profiler på det sociale medie.
Facebook er kommet i noget af et stormvejr, efter at det i de seneste uger er blevet afsløret, hvordan det er lykkedes det britiske analyseselskab Cambridge Analytica at få adgang til data fra 50 millioner amerikanske profiler på det sociale medie.

Facebooks øverste direktør, Mark Zuckerberg, skal i næste uge grilles af et udvalg i den amerikanske kongres om selskabets rolle i en skandale, der handler om databeskyttelse.

»Høringen vil være en vigtig lejlighed til at kaste lys over afgørende spørgsmål om forbrugernes databeskyttelse og hjælpe amerikanerne til bedre at forstå, hvad der sker med deres personlige oplysninger på nettet«, meddeler energi- og handelsudvalget i Repræsentanternes Hus, hvor høringen foregår 11. april.

»Vi sætter pris på hr. Zuckerbergs velvilje til at afgive forklaring for udvalget,« lyder det ifølge nyhedsbureauet dpa i en meddelelse.

Facebook er kommet i noget af et stormvejr, efter at det i de seneste uger er blevet afsløret, hvordan det er lykkedes det britiske analyseselskab Cambridge Analytica at få adgang til data fra 50 millioner amerikanske profiler på det sociale medie.

Angiveligt har Cambridge Analytica brugt de mange data til at påvirke amerikanske vælgere op til præsidentvalget i 2016.

Facebook har siden meddelt, at selskabet vil give brugere mere kontrol over egne data med en ny genvej til privatlivsindstillingerne.

Det skal gøre det lettere at downloade og slette den information, som brugerne selv har delt på det sociale medie, så det ikke bliver brugt i anden sammenhæng.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.