Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vigtige sikkerhedsdele skåret væk før Uber-dødsulykke

Sikkerhedssensorerne er især uundværlige om natten, hvor de opfanger objekter hele vejen rundt om bilen.

Det var en Volvo XC90 SUV som denne, der var involveret i ulykken, der kostede en 49-årig kvinde livet. Reuters/Natalie Behring/arkiv
Det var en Volvo XC90 SUV som denne, der var involveret i ulykken, der kostede en 49-årig kvinde livet. Reuters/Natalie Behring/arkiv

Da Uber i 2016 besluttede at udskifte de selvkørende Ford Fusion-biler med de nuværende Volvo XC90-testbiler, blev antallet af sikkerhedssensorer skåret ned fra syv til én.

Sikkerhedssensorerne er designet til at opfange objekter hele vejen rundt om bilen. Men jo færre sensorer en bil har, jo flere blinde vinkler opstår der.

Med udskiftningen fra Ford til Volvo gik de selvkørende biler desuden fra at have syv radarer og 20 kameraer til 10 radarer og syv kameraer på hver bil.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af interviews med fem tidligere ansatte i Uber, fire eksperter og direktøren for det selskab, der står for at levere sensorerne til de selvkørende biler.

Sikkerheden i og omkring de selvkørende Uber-biler er kommet til debat, efter at en 49-årig kvinde tidligere på måneden blev ramt af en selvkørende Uber i Tempe, Arizona.

Kvinden var i færd med at krydse en vej midt om natten, da bilen kørte ind i hende. Hun døde senere af sine kvæstelser.

Volvo-testbilen var sat på autopilot, men med en menneskelig sikkerhedschauffør bag rattet. Det er endnu ikke opklaret, hvad der var årsag til ulykken.

Det er derfor heller ikke muligt at vurdere, hvorvidt bilens sikkerhedssensor - eller mangel på samme - har spillet en rolle i ulykken.

Ifølge sensorproducent Velodyne er sensorerne dog især uundværlige om natten.

»Hvis du skal kunne undvige fodgængere, så har du brug for en lidarsensor i siden, der kan se de fodgængere og køre uden om dem, især om natten,« siger Marta Hall, administrerende direktør i Velodyne til Reuters.

Uber har afvist at kommentere beslutningen om at reducere antallet af sensorer, men skriver i et brev til Reuters, at virksomheden altid prioriterer sikkerheden højt.

»Vi tror på, at teknologien har potentialet til at gøre transport sikrere end nogensinde før, og vi står ved vores ansvar for at bidrage til sikkerheden.«

»Mens vi udvikler den selvkørende teknologi, er sikkerhed vores primære bekymring hele vejen,« skriver en talskvinde for Uber.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.