Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Verdens længste jernbanetunnel knytter Europa sammen

Den 57 kilometer lange Gotthard-tunnel blev onsdag åbnet officielt, men tages først i brug sidst på året.

Den officielle åbning, der blev foretaget af den schweiziske forbundspræsident, Johann Schneider-Ammann, blev overværet af blandt andre Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, François Hollande.
Den officielle åbning, der blev foretaget af den schweiziske forbundspræsident, Johann Schneider-Ammann, blev overværet af blandt andre Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, François Hollande.

Erfeld: Schweiz har onsdag åbnet verdens længste og dybeste jernbanetunnel gennem den centrale del af Alperne. Den ingeniørmæssige bedrift står som et symbol på europæisk enighed på et tidspunkt med stadigt stigende splittelse.

Den officielle åbning, der blev foretaget af den schweiziske forbundspræsident, Johann Schneider-Ammann, blev overværet af blandt andre Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, François Hollande.

2600 arbejdere har knoklet i døgndrift i 17 år for at konstruere den 57,1 kilometer lange Gotthard Basistunnel i op til 2,3 kilometers dybde under bjergmassivet. Sporet er helt uden de mange stigninger, som den tidligere tunnel har.

Den schweiziske ingeniør Carl Eduard Gruner fostrede i 1947 ideen om at bygge den dybe Gotthard-tunnel. Han mente, at den kunne stå færdig i begyndelsen af det 21. århundrede. Gruner ramte kun 16 år ved siden af.

Tanken med den ny tunnel mellem Erstfeld og Bodio var at skabe en bedre forbindelse mellem Nord- og Sydeuropa. Den gamle jernbanetunnel er langsom, og vejtunnelen fra 1980 har nået dens maksimale kapacitet med flere end en million lastbiler om året.

Tilbage i 1992 gik de schweiziske vælgere til folkeafstemning om det enorme projekt, og der var flertal for at gå i gang. To år senere stemte schweizerne igen. Denne gang for at flytte godstransporten fra lastbiler over på tog.

I 1999 begyndte arbejdet på Gotthard Basistunnel, der nu står færdig. Men selv om den officielle åbning har fundet sted onsdag, så ventes tunnelen først at blive taget kommercielt i drift i løbet af december.

Til den tid vil 260 godstog og 65 persontog køre under Alperne. For rejsende mellem Zürich og Milano vil rejsetiden blive forkortet med en time til to timer og 40 minutter.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.