Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Udstødning fra dieselbiler dræber langt flere end antaget

De giftige udstødningsgasser fra dieselbiler slår titusindvis af mennesker ihjel om året, viser et nyt studie. En dansk forsker er ikke overrasket.

Dieselbiler udleder meget mere af de giftige NOx-gasser, end bilfabrikanterne lover. Det afslører et nyt studie fra blandt andet Environmental Health Analytics i USA.
Dieselbiler udleder meget mere af de giftige NOx-gasser, end bilfabrikanterne lover. Det afslører et nyt studie fra blandt andet Environmental Health Analytics i USA.

Dieselbiler udleder meget mere af de giftige NOx-gasser, end bilfabrikanterne lover. Det afslører et nyt studie fra blandt andet Environmental Health Analytics i USA.

På verdensplan bliver det til 50 procent mere NOx-gasser, end hvad man kunne forvente på baggrund af laboratorietests af bilernes udstødning.

Den store mængde ekstra NOx-gas betød, at 107.600 mennesker, hvilket vil sige estimerede 38.000 flere end antaget, døde i 2015 på grund af sygdomme, som kan relateres til den ekstra udledning fra dieselbilerne.

Studiet konkluderer samtidig, at dødstallet på grund af dieselforurening vil stige til 174.000 om året i 2040, hvis vi ikke gør noget ved problemet nu.

Der er flere forskellige årsager til, at dieselbiler forurener meget mere, end hvad bilfabrikanterne lover. Det fortæller Susan Anenberg, der leder Environmental Health Analytics i USA og er medforfatter til det nye studie, til Videnskab.dk.

  1. For det første bliver bilerne testet i laboratorier, hvor forsøgene ikke afspejler kørsel i den virkelige verden, hvor biler konstant gasser op, bremser og holder i kø.
  2. Desuden reparerer mange bilejere eller værksteder rundt om i verden på deres biler med uautoriserede reservedele, hvilket gør, at bilerne udleder mere NOx.
  3. Nedslidte biler og manglende vedligeholdelse er også en faktor.
  4. Endelig kan en del af årsagen findes i skandaler som Volkswagen-skandalen, hvor bilfabrikanter udstyrer deres biler med sensorer, som gør, at de udleder færre udstødningsgasser, når de bliver testet, i forhold til når de kører på vejene.

Det vil sige, at når bilerne er til syn, ser alting fint ud, men når de forlader synshallen, udleder de flere udstødningsgasser end målt.

Studiet er rettidigt, da det kommer ud på et tidspunkt, hvor der har været flere eksempler på omfattende snyd med dieselbiler, der udleder meget mere NOx, end de må.

Det mener Ole Hertel, der er professor og sektionsleder på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet og ligesom Morten Winther har læst det nye studie.

Desværre chokerer resultatet ham alligevel ikke.

»Resultatet er ikke overraskende, men det nye er, at man nu har samlet informationen i et omfattende materiale og har beregnet de helbredsmæssige konsekvenser. Jeg finder, at det er et grundigt og vigtigt arbejde,« siger Ole Hertel til Videnskab.dk.

Professoren fortæller, at alene i Danmark dør 4.000 mennesker hvert år for tidligt på grund af luftforurening, hvor transportsektoren står for 40 procent af kvælstofudledningen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.