Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tysk skolelærer sagsøger elev efter fornærmelse på Facebook

Må man kalde sin lærer ’retarderet’ på Facebook? Nej, siger en tysk domstol, der har idømt en 14-årig skoleelev tyve timers samfundstjeneste.

En 14-årige pige fotograferede i al hemmelighed sin lærer under undervisningen. Senere uploadede hun et billede af ham på Facebook med overskriften »Mest retarderede lærer nogensinde«. Modelfoto.
En 14-årige pige fotograferede i al hemmelighed sin lærer under undervisningen. Senere uploadede hun et billede af ham på Facebook med overskriften »Mest retarderede lærer nogensinde«. Modelfoto.

BERLIN: Man skal tale pænt om sin skolelærer – også selv om han eller hun ikke i første omgang læser med på Facebook. I modsat fald kan det resultere i straffesager og offentlige reprimander. Det er den foreløbige konklusion på en omstridt tysk sag om cybermobbing, der tirsdag kostede en 14-årig tysk skoleelev tyve timers samfundstjeneste.

Den usædvanlige sag tog sin begyndelse sidste efterår, da den 14-årige pige, der er elev på en specialskole i Düsseldorf, i al hemmelighed fotograferede sin lærer under undervisningen. Senere uploadede eleven et billede af ham på Facebook med overskriften »Mest retarderede lærer nogensinde«.

Læreren fik kendskab til billedet og den krænkende tekst, da en klassekammerat til den 14-årige gjorde ham opmærksom på opslaget. Efterfølgende valgte den forurettede underviser at anlægge straffesag mod eleven, der tirsdag blev idømt tyve timers samfundstjeneste.

Mens flere kommentatorer har kritiseret dommen med henvisning til elevens unge alder, valgte dommerne i sidste ende at statuere et eksempel i kampen mod internetmobning. »Nu ved du, hvordan det er at blive stillet offentligt til skue«, udtalte domstolen i Düsseldorf før tirsdagens kendelse.

Følte sig truffet

Eleven har både tilstået og fortrudt sin handling, men både processen og dommen har haft ekstraordinær bevågenhed i Tyskland. De tyske dommere så det som en skærpende omstændighed, at både tekst og billede var tilgængelig for flere end blot den 14-åriges vennekreds på Facebook. Andre har påpeget, at pigen ganske vist er over den kriminelle lavalder, men at stridigheder mellem lærere og elever bør løses i skolens eget regi i stedet for ved retten. Alligevel har lærerens beslutning om at gå rettens vej i stedet for at løse stridighederne gennem dialog har vakt ophedet debat.

»At han vælger at gå strafferettens vej viser muligvis, at han føler sig voldsomt truffet«, siger Sebastian Dramburg, der er ekspert i tysk medielovgivning, til tidsskriftet Spiegel.

Flere tyske skolelærere er under retssagen trådt frem i medierne og har berettet om omfattende problemer med tilsvining og mobning på internettet. »Lærere skal ikke finde sig i hvad som helst«, siger Dorothea Schäfer, der er formand for lærernes fagforening i delstaten Nordrhein-Westfalen, til avisen Rheinische Post. »Selv hvis opslaget slettes fra internettet, kan man ikke være sikker på, hvem der har set det hele.«

Ifølge tysk lovgivning risikerede eleven både bøde og en fængselsstraf på op til et år, men med tirsdagens dom kan eleven imidlertid indstille sig på mere almennyttige aktiviteter. Fremover kan den 14-årige regne med at skulle afsone sin dom »i et suppekøkken eller på en kirkegård«, skriver Spiegel.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.