Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Twitter-kongen Trump

Verden skal vænne sig til Donald Trumps hang til sociale medier. For det handler om kontrol og direkte kontakt med folket.

Det handler ikke kun om narcissisme og tyndhudethed, som mange af hans modstandere mener, at Donald Trump lider alvorligt af, når han går i gang med sit aftenritual, der også er blevet morgenritual og midt-på-dagen-rituel. Han tweeter flere gange dagligt sine uforbeholdne meninger om alt og alle ud til hele verden totalt ufiltreret og uden hensyn til, om hans tweet er gennemtænkte eller ej. Ofte går han med dobbeltkraft efter personer, som har angrebet ham i løbet af dagen. Hvilket har betydet, at han tit bliver selvretfærdig og hånende, hvilket ikke er synderligt præsidentielt.

Og præsidentielt bliver de 140 tegn, der er plads til på dette sociale medie, aldrig. Slet ikke i Trumps hænder. Det handler om at give folk ren besked om, at de er idioter. Ikke nogen dybere forklaring, på hvorfor de er det, for det vil kræve noget mere end bare 140 tegn. De er det bare, og så går Trump videre til næste punkt på dagsordenen, mens flammerne står om ørerne på hans rådgivere, som blive kimet ned af medierne efter en sådan omgang.

For Trump handler det om at give ren besked uden indblanding udefra. Et budskab fra præsidenten til folket uden om den elite, han er blevet berømt for at hade, selv om han selv så absolut er en del af den. At »eliten« så også læser med og bliver forarget, er kun en bonus for Trump. Faktisk elsker han, når medierne og politikerne får kvababbelse, efter at de har læst hans meninger om personer og sager i Trumps særlige Twitter-sprog.

Trump mestrer på store træk kunsten af formulere sig uforskammet på få tegn og få sit budskab igennem, selv om det hænder, at han er så rasende, at han er nødt til at sende en armada af Twitter-beskeder ud til hele verden. Som da han skulle forsvare sig mod de udokumenterede rapporter om, at russerne havde en klemme på ham både af økonomisk og seksuel karakter. Her rakte et tweet ikke. Det blev til tre og senere til endnu flere. Besked: Alle var uhæderlige. Efterretningstjenesterne og selvfølgelig medierne. »So Sad«, der er blevet hans yndlingsudtryk som afslutning på et tweet.

Det handler selvfølgelig om kontrol med medierne. Men der er meget andet i det. Trumps Twitter-mani er en kombination af flere ting – både uovervejet og overvejet, siger nogle af hans rådgivere, selv om det er blevet en mere og mere bevidst strategi, der har givet ham mange fordele over for de politisk korrekte, som han konstant siger, at der er flest af.

Truer den vedtagne mediedagsorden

Selv om hans Twitter-konto også bekymrer de nærmeste medarbejdere, fordi de heller ikke har styr på ham, tegner der sig i horisonten en helt ny mediestrategi for Trumps kommende fire år i Det Hvide Hus. En strategi som ikke kun handler om Twitter og de øvrige sociale medier, men som drejer sig om at ændre vilkårene for pressens kritiske arbejde – især for dem, der arbejder ud fra Det Hvide Hus.

Del og hersk hedder denne del af strategien, og den går ifølge Trumps kritikere ud på at få pressen ud af Det Hvide Hus’ mikroskopiske presselokaler og ind i et større pressecenter. Egentligt en nobel tanke. Så vil der også være plads til en række af de »nye« medier, der ikke er en del af de »uhæderlige etablerede medier«, som Trump under hele valgkampen har hidset sine vælgere op imod. Disse uhæderlige medier har nemlig en tendens til at faktatjekke ham på »uærlig« vis.

Derfor ser han en fordel i at få mange nye medier ind i kredsen af journalister, der er tæt på præsidenten. Så har han et større udvalg, når han skal vælge sine yndlingsjournalister. De, der ikke har opført sig ordentligt, får ikke lov til at stille et spørgsmål. Denne strategi kan kun lykkes, hvis langt flere medier deltager i hans fremtidige pressekonferencer. I dag er der nemlig stramme regler for, hvem der kan få en permanent akkreditering og daglig adgang til Det Hvide Hus. Og de fleste af dem er de »etablerede medier« med et vist oplag.

Hans Twitter-mani truer ikke blot den vedtagne mediedagsorden. Den blæser også på spindoktorers og medierådgiveres forsøg på at strukturere en præsidents budskaber. Trump styrer sin egen kommunikation, og det vil han blive ved med, også når han bliver præsident. Siger han.

»Jeg bliver så uærligt dækket af pressen. Så uærligt. Jeg kan så tweete mine synspunkter direkte ud, og lige så snart de er ude, så er det også i nyhederne,« sagde Trump for nylig til magasinet The Times, da han forklarede, hvorfor han regner med at fortsætte, når han er i Det Hvide Hus på trods af, at han tidligere har sagt, at det vil han ikke.

Trump har 46 millioner følgere på de sociale medier. Alene på Twitter godt 20 millioner. Og han indrømmede i interviewet, at han selv havde ment, at han ville tweete mindre nu, hvor han står på tærskelen til Det Hvide Hus. Men det synes tværtimod at være blevet endnu mere.

Jo, andre præsidenter har også brugt de sociale medier. Præsident Obama under navnet Potus (President Of The United States). Han har ikke anvendt sin egen Twitter-konto, @barackobama, som har 80 millioner følgere. Men kun Potus. Til gengæld har den ikke været så underholdende som Trumps. Obama er ikke faldet for fristelsen til i en sen nattetime at give sine fjender ren besked om, hvor han er født. Han har holdt den præsidentielle linje hele vejen igennem.

Griber impulsivt til at tweete

Men er Trumps Twitter-strategi så gennemtænkt, som han selv hævder. Det troede New York Magazines Jonathan Chait, da Trump havde tweetet – tilsyneladende ud i den blå luft – at alle, der brændte det amerikanske flag, skulle miste deres statsborgerskab. Chait mente, at det var en klassisk højrefløjsnationalistisk distraktionsstrategi, som beviste, at »Trumps farlige og autoritære politik var kalkuleret og ikke bare skør«, skriver The New York Times. Men man fandt ud af, at det i virkeligheden var en impulsiv handling. Trump havde minutter før sit tweet kigget på det amerikanske TV-program Fox & Friends, som havde et indslag netop om flagafbrænding. Så Trump var bare blevet rasende i selvsamme øjeblik, havde grebet sin mobil og havde impulsivt tweetet om sine tanker om dette. Uden filter.

Og det kan blive farligt, når man er præsident, for han vil få svært ved at styre sine tweet. F.eks. fornærmede han kineserne med følgende tweet: »Konceptet om global opvarmning er udelukkende lavet for og af kineserne for at gøre amerikanske producenter ikke-konkurrence-dygtige,« som han skrev. Kineserne har været nogle af dem, der har opfordret Trump til at holde inde med Twitter. »Diplomati er ikke en børneleg, og diplomati er heller ikke et spørgsmål om forretninger,« lød den syrlige kommentar fra kineserne på det kinesiske nyhedsbureau Xinhua.

Også den nuværende CIA-direktør, John Brennan, advarede forleden Trump om at tænke sig om, inden han kommunikerede, især i spørgsmålet om Rusland. Det medførte selvfølgelig kritik af Brennan – på Twitter – hvor Trump konstaterede, at han næppe ville gøre det dårligere i en række kriser som Syrien, Krim-halvøen og Ukraine samt placering af atomraketter tæt på Europa, sådan som Brennan havde gjort det. Dennegang glemte han »So Sad« i sit tweet, men han blev så rasende over angrebet, at han måtte dele det op i flere afsnit for at få det hele med.

Det spørgsmål, folk stiller, er, hvor afhængig Trump er af få den anerkendelse, der ligger i det at tweete og så få ros af trofaste fans. For hvis han er afhængig, så slipper han det ikke. Og det mener folk som Brennan er dårlig nyt. Og det synes mange af hans egne rådgivere sådan set også. De ved bare ikke, hvordan de får ham fra det. For det er blevet hans varemærke.

 

 

 

 

Kristian Mouritzen

og Michael Bjerre er USA-korrespondenter for Berlingske .

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.