Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tvivl om Trump åbner for tættere forhold mellem EU og Kina – men meget står i vejen

EU og Kina vil på topmøde bakke fuldt op om Paris-klima­aftalen, men på handelsfronten er der store for­hin­dringer for fremskridt trods mange fælles interesser.

Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, modtog i går Kinas premierminister, Li Keqiang, foran kanslerbygningen i Berlin. Foto: Tobias Schwarz/AFP
Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, modtog i går Kinas premierminister, Li Keqiang, foran kanslerbygningen i Berlin. Foto: Tobias Schwarz/AFP

Efter klare uenigheder mellem EU-­landene og USAs præsident, Donald Trump, på weekendens G7-møde er betydningen af EUs topmøde med Kina torsdag-fredag øget. For med tvivl om, hvad Trump gør på handels- og klima­fronten, er såvel EUs som Kinas incitament til at komme hinanden nærmere øget.

»På idéplanet står EU og Kina lige pludselig hinanden nærmere, i forhold til hvor man gerne vil hen. EUs store handelsaftale med USA er strandet, og på den anden side står kineserne og taler positivt om frihandel. Spørgsmålet er så, hvad EU vil. Timingen er der i forhold til at gå et skridt videre og begynde at forhandle en frihandelsaftale med Kina, men det har EU hidtil ikke været interesseret i,« siger Nis Høyrup Christensen, der er forsker på Copenhagen Business School med speciale i Kinas statskapitalisme.

Da EUs ledere mødtes i slutningen af marts for at fejre 60-året for Rom-traktaten, slog de fast, at fremtidens EU skulle »fremme fri og fair handel og en positiv, global klimapolitik«.

Nærmest præcis de samme ord lød fra Kinas præsident, Xi Jinping, ved World Economic Forum i Davos i januar, hvor præsidenten gav den som en varm fortaler for frihandel i kombination med at passe bedre på klimaet.

På topmødet vil EU og Kina slå fast i en fælles erklæring, at de står 100 procent bag Paris-klimaaftalen, og fortælle, hvordan de vil implementere aftalen, uanset hvad Trump gør.

To sider af den kinesiske mønt

Men på handelsfronten er det kompliceret trods de fine ord fra Xi Jinping. Kina er stadig langt fra at være en fri handelsøkonomi, og selv om EU ønsker et tættere handelsforhold til Kina skal man ikke forvente store gennembrud på topmødet, hvor premier­minister Li Keqiang repræsenterer Kina.

Det er således især ordet »fair«, som fylder meget, når EU-­lederne taler om handel i disse dage. Ikke mindst har stål­produkter fra statsstøttede kinesiske selskaber til dumpingpriser længe været en torn i øjet på EU, som har forsøgt at dæmme op med højere toldsatser i flere omgange.

Og Frankrigs nye præsident, Emmanuel Macron, taler meget højlydt om, at det er nødvendigt at bekæmpe unfair handels­konkurrence udefra.

Ifølge Nis Høyrup Christensen vil der dog være fornuft i, at EU forsøger at påvirke Kina ved netop at sætte gang i forhandlinger om en større handelsaftale.

»EU kunne sige, at vi vil gerne det her, men vi er stærkt bekymrede for den kinesiske stats indblanding og subsidiering i markedet, og det skal vi have udviklet en sikkerhedsmekanisme imod. Sagens kerne er, at den kinesiske økonomi fungerer på en helt anden måde, hvor staten er til stede og påvirker markedet. Det har ikke ændret sig, selv ikke efter at Kina blev medlem af verdenshandelsorganisationen, WTO. Men EU kunne teste kinesernes villighed at ændre ageren,« siger han.

Selv klimakamp giver dilemma

EU vil dog ikke tale om en frihandelsaftale, før parterne er enige om en investeringsaftale, der har været under forhandling siden november 2013 uden de store fremskridt. Problemerne skyldes især en hård statskontrol med mange investeringsområder i Kina.

Og også på klimaområdet, hvor parterne ellers bakker fuldt op om klima­aftalen fra Paris, er der udfordringer.

Kina er et kæmpe marked for vedvarende energi, men kineserne bruger statsstøtte i enormt omfang til at promovere egne grønne teknologier, som ganske vist er til gavn for miljøet, men gør det uhyre vanskeligt at konkurrere på det kinesiske marked. Samtidig lyder den seneste kinesiske plan, at hele otte procent af alle biler, der sælges i Kina fra 2018, skal være elbiler. Igen godt for miljøet, men slet ikke noget de store tyske bilproducenter i Kina er klar til næste år.

Premierminister Li lagde inden EU-­topmødet vejen forbi Berlin onsdag for at møde kansler Angela Merkel, der ifølge Politico vil have elbilskvoten sænket eller udskudt til 2019 for at købe de tyske bilproducenter tid. Også krav om brug af kinesiske partnere gør det svært for europæiske selskaber.

EU vil derfor i første omgang bruge den strandede frihandelsaftale med USA til i stedet at sætte turbo på at få frihandelsaftaler i hus med Japan, Vietnam og en række latin­amerikanske lande, ligesom man forsøger at genoplive forhandlinger med Indien.

»Mange taler om, at Trump kan betyde tættere forbindelser mellem EU og Kina, men jeg tror faktisk ikke, at det vil ske. EU-Kommissionen prioriterer andre aftaler, og samtidig vil Brexit optage mange af EUs ressourcer på handelsområdet. Hvis man ser på investeringsaftalen, står den i stampe på grund af statsselskabernes store betydning i Kina. Her vil Kina foreløbig ikke give indrømmelser, og samtidig er Tyskland blevet mindre entusiastisk i forhold til Kina,« siger Alicia García-Herrero, der er seniorforsker ved den uafhængige, økonomiske tænketank Bruegel.

De fælles interesser mellem EU og Kina drejer sig dog ikke kun om klima og handelsaftaler mellem parterne, men også om at sikre, at USA som minimum fortsat vil følge alle WTO-spilleregler, hvilket Trump foreløbigt ikke har givet en fuldstændig garanti for. Samtidig har EU en interesse i at udvikle forholdet til Kina, efter Trump de seneste måneder er begyndt at komme Kina lidt i møde.

Der er således en del mere at tale om torsdag-fredag end ved de foregående topmøder mellem EU og Kina.

Jakob Ussing er Berlingskes EU-korrespondent

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.