Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Turisme truer japansk kirsebæridyl

Et rekordstort antal kinesiske turister har i år taget turen til Japan for at se landets berømte kirsebærtræer blomstre. Deres opførsel i de japanske parker vækker lokal forargelse.

Turisme fra Kina er derfor blevet en vigtig indtægtskilde i Japan, men det er næppe nok til at udviske gammelt fjendskab mellem de to lande.
Turisme fra Kina er derfor blevet en vigtig indtægtskilde i Japan, men det er næppe nok til at udviske gammelt fjendskab mellem de to lande.

BEIJING: I århundreder har japanerne beundret det spektakulære syn, der udfolder sig hvert forår, når landets mange kirsebærtræer blomstrer.

I et par uger er det som om, at parker, alléer og pladser gløder i et lyserødt skær. Det er en vigtig begivenhed i landets kulturelle kalender og har sit eget navn: Hanami. Udtrykket betyder at se på blomster, og det er kort fortalt, hvad det hele går ud på.

Men for mange japanere er det meget mere end det. Hvert år udsendes en blomstringsudsigt, der bliver fulgt nøje af hanami-entusiaster, så de kan planlægge sæsonens aktiviteter. Det handler om at finde de bedste steder, hvorfra træernes skønhed kan beundres til fulde. For andre – særligt den yngre generation – er det mest en anledning til at mødes i det fri i kønne omgivelser og holde picnic. Så når de første blomster titter frem, bliver parkerne lynhurtigt fyldt op.

Og i år har der været ekstra rift om pladsen. En mindre invasion af kinesiske turister er valfartet til Japan for at tage del i traditionen. Hele tre gange så mange som sidste år har taget turen. Og det er måske lige i overkanten.

Klatrer i træerne og knækker grene af

Nogle af de mange kinesiske turister har gjort sig yderst uheldigt bemærket ved at klatre i træerne, knække grene af, plukke blomsterne og i det hele taget opføre sig på en måde, der har vakt lokal forargelse. I japanske nyhedsudsendelser har man diskuteret at lave zoner kun for kinesere, mens et særligt udtryk for Kina-hanami er blevet opfundet på japansk.

Sidste år udgjorde kinesiske turister en fjerdedel af alle turister i Japan og stod for hele 41 procent af det samlede beløb spenderet af udenlandske besøgende. En favorabel valutakurs og nye visumregler har været med til at øge den kinesiske interesse for Japan som rejsemål.

Turisme fra Kina er derfor blevet en vigtig indtægtskilde i Japan, men det er næppe nok til at udviske gammelt fjendskab mellem de to lande. Hvert år bekræfter nye analyser, at landenes indbyggere har det overordentligt svært med hinanden. Meget af det gamle nag kan føres tilbage til den japanske besættelse af Kina i 1930erne og 1940erne, men også en mere aktuel konkurrence om indflydelse og status i Østasien spiller ind.

Mange japanere finder kineserne ukultiverede og larmende og er ganske åbne om deres holdninger. På China Law Blog beretter blogger og advokat Dan Harris om en netop overstået tur til Tokyo:

»Vores hotelportier opfordrede til, at vi gik til Ueno Park før klokken 10, fordi kineserne begynder at komme derefter og ødelægger det for alle andre. Da jeg så på hende lettere forbavset, fortsatte hun med at undskylde mange gange for deres adfærd og sagde, at alle håber, at de ikke vil få lov til at komme i løbet af kirsebærblomstsæsonen næste år«.

Foruroligende påstand

I øvrigt er det ikke første gang, at kirsebærtræerne er centrum for en japansk-kinesisk kontrovers. Det gav anledning til en del polemik, da en kinesisk interesseorganisation sidste år bedyrede, at kirsebærtræet oprindeligt stammer fra Kina. Det skete ved en pressekonference afholdt af Kinas Industriforening for Kirsebærblomster.

»Som kinesere har vi et ansvar for, at alle kender denne historie,« udtalte foreningens direktør ved den lejlighed.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.