Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Truer Trump guacamolen?

Super Bowl er ikke bare en sportsbegivenhed, men også en stor dag for folk med hang til fastfood. Guacamole er en af de helt store favoritter. Men den er truet

Uanset om Atlanta Falcons eller New England Patriots vinder Superbowl, er der en sikker vinder.

Avokadoavlerne.

For Superbowl er ikke bare en kæmpe sportsbegivenhed, det er også en festdag for amerikanske ædedolke og alle andre, der godt kan lide at se tv og spise. Dagen er den næststørste dag, når det gælder forbrug af mad, kun overgået af Thanksgiving, og der er faste traditioner for, hvad man spiser. Mange bestiller pizza - før kampen og så i pauserne – mens andre selv laver mad. De steger kyllingevinger, de hælder nachos op og så spiser de guacamole, den mexicanske dip af most avokado smagt til med tomat, løg, lime og krydderier.

Superbowl er simpelthen avokadoens højtid. 12 procent af amerikanernes årlige forbrug af avokado sker på Superbowl dagen. Hass Avocado Board anslår, at der spises 47 mio kilo avokado på dagen, mens California Avocado Commision mener, det er for lidt. De anslår at amerikanerne spiser 63 mio. kilo avokado – skovlet op med knap fire millioner kilo nachos.

Så meget er avokadoen i fokus, at sammenslutningen af mexicanske avokadoavlere har booket en reklame, som vises på tv i en af kampens reklamepauser. Det er tredje år, de bruger Superbowl til at gøre opmærksom på avokadoens fortræffeligheder, og i år viser reklamen intet mindre end en kutteklædt (jo!) gruppe, som sammen skamroser avokadoens sunde egenskaber.

Mexico er største avler

Men måske er det snart slut.

For langt hovedparten af de avokadoer, der røres op til guacamole med tomater, løg, koriander og lime (og hvidløg hvis man er til det, men det er et trosspørgsmål, som vi ikke går ind i her) kommer fra… Mexico.

Og det er frihandelsaftalen NAFTA, der blev vedtaget i 1997, som for alvor åbnede op for importen af mexicanske avokadoer til USA. Først i begrænset omfang i nogle få stater, men nu altså til hele USA, som nu importerer 180 mio. kilo avokadoer fra Mexico, hvor klimaet tillader, at man kan dyrke avokado året rundt, mens der kun bliver produceret 10 millioner kilo avokado i Californien.

Men The Avocado Producers and Exporting Packers Association of Mexico tror, at der må finds en løsning, så amerikanerne ikke næste år skal undvære avocado eller betale mere for dem.

”Avokado fra Mexico har givet forbrugerne råd og mulighed for at gøre avokado til en del af deres daglige måltider. Som det førende avokadomærke, er vi forsat sikre på, at handelspolitikken mellem vores to regeringer vil støtte de amerikanske forbrugeres kærlighed til avokado,” sagde organisationen ifølge US Today.

En flod af guacamole hører sig til, når man ser Superbowl. I år i hvert fald.

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.