Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Toyota og Mazda går sammen om ny teknologi til elbiler

Af frygt for at komme bag af dansen, går to japanske bilfabrikker i gang med at udvikle teknologi til elbiler.

Toyota vil stå for 90 procent af det nye selskab til fremme af nye teknologier i elbiler. Mazda og Denso Corporation, der er Toyotas største underleverandør, skal have fem procent hver.
Toyota vil stå for 90 procent af det nye selskab til fremme af nye teknologier i elbiler. Mazda og Denso Corporation, der er Toyotas største underleverandør, skal have fem procent hver.

Den japanske bilfabrik Toyota vil sammen med Mazda igangsætte et projekt for at komme på højde med andre konkurrenter om at udvikle teknologier til eldrevne biler.

Kinas bilfabrikker er allerede ambitiøst gået i gang med at udvikle eldrevne biler, der på et tidspunkt skal erstatte benzin- og dieseldrevne biler.

Det skal ifølge planen ske i løbet af de næste 20 til 30 år.

Det lægger pres på de traditionelle bilfabrikanter, som endnu ikke for alvor er kommet i gang med at udvikle teknologier til elbiler.

Der er flere gode grunde til at komme i gang. Priserne på batterier i eldrevne biler falder, og der kan pakkes flere kræfter ind i dem.

Toyota skriver i en pressemeddelelse, at det nye projekt skal udvikle teknologier, som kan anvendes i en række forskellige køretøjer.

Det omfatter blandt andet meget små biler, passagerbiler, store firehjulstrækkere og mindre lastbiler.

Toyota vil stå for 90 procent af det nye selskab til fremme af nye teknologier i elbiler. Mazda og Denso Corporation, der er Toyotas største underleverandør, skal have fem procent hver.

Efter i en lang række år at have forsøgt at udvikle biler, der kører på brint, besluttede Toyota sidste år at oprette en ny division inden for koncernen. Den skal udvikle elbiler.

Det er planen, at de første elbiler fra Toyota de kommende år skal introduceres på det kinesiske marked.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.