Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teori: AirAsia-fly er styrtet under kraftig stigning

En for brat stigning for at undgå uvejr kan være årsagen til, at passagerflyet fra AirAsia forulykkede og faldt i havet ud for Borneo.

INDONESIEN: Passagerflyet fra AirAsia, der styrtede i havet ud for Borneos kyst 28. december, foretog, hvad der betegnes som en uhørt brat stigning, umiddelbart før flykontrollen mistede kontakten med det.

En kilde tæt på efterforskningen siger ifølge Reuters, at flyet, en Airbus-320, kan være blevet presset ud over sin grænse og have mistet opdriften i et såkaldt stall.

Kort før kontakten til flyet gik tabt, bad piloten om tilladelse til at stige for at undgå et uvejr, men fik i første omgang afslag. Et par minutter efter blev tilladelsen til stigningen givet, men da var forbindelsen til flyet død.

Spekulationerne om, at manglende opdrift og et efterfølgende stall kan være årsagen til styrtet, næres af uofficielle radar-informationer fra Malaysia, hvor flyet ses stige med en hastighed, der ligger under, hvad der kræves.

Ifølge Reuters var piloten meget erfaren og havde 6.100 flyvetimer bag sig i netop denne type fly. Maskinen havde desuden været til eftersyn i midten af november.

Alle 162 om bordværende blev dræbt, da flyet faldt i Javahavet ud for Borneos kyst efter godt 40 minutters flyvning. Det var lettet fra den indonesiske by Surabaya med kurs mod Singapore, en tur der under normale forhold tager et par timer.

Indtil nu er der bjærget 22 omkomne, og desuden er det lykkes at fiske forskellige vragdele op af vandet, men selve flyets krop er ikke fundet.

Hårdt vejr med op til fem meter høje bølger i områder, hvor flyet er styrtet ned, har forhindret bjærgningsmandskab og dykkere at arbejde i området, og derfor er flyets såkaldt sorte bokse heller ikke lokaliseret. Boksene rummer den sidste kommunikation i flyet og tekniske detaljer om flyets bevægelser og om vejrforholdene.

Eksperter med avanceret undervandsudstyr er ankommet til Borneo fra mange dele af verden og venter blot på, at vejret og havet falder til ro.

Flyet menes at ligge på maksimalt 50 meters dybde, hvilket vil gøre der muligt at sende dykkere ned og bjærge de omkomne, der må formodes at befinde sig flyets kabine.

Ifølge Reuters anser eksperter eftersøgningen og bjærgningen for at blive langt mindre problematisk end eftersøgningen af det Air France-fly, der styrtede i Atlanterhavet i 2009, for ikke at tale om de resultatløse bestræbelser på at finde flyet MH370 fra Malaysia Airways, der forsvandt i marts 2014 - sandsynligvis et sted ud for Australiens kyst.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.