Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teenagere i USA lægger afstand til Facebook

Godt halvdelen af unge amerikanere er i dag på Facebook. De fleste foretrækker YouTube, viser undersøgelse.

Næsten halvdelen af teenagerne mener, at sociale medier har neutral virkning. 31 procent mener, at de har en positiv virkning eller indflydelse, mens 24 procent finder denne indflydelse dårlig.
Næsten halvdelen af teenagerne mener, at sociale medier har neutral virkning. 31 procent mener, at de har en positiv virkning eller indflydelse, mens 24 procent finder denne indflydelse dårlig.

YouTube er dominerende som socialt medie blandt amerikanske teenagere, som i stigende grad forlader Facebook. Det viser en ny undersøgelse foretaget af meningsmålingsinstituttet Pew Researh Center.

Hele 85 procent af de unge i alderen 13 til 17 år anvender YouTube, viser den amerikanske undersøgelse.

Omkring 72 procent anvender det Facebook-ejede Instagram, mens 69 procent er på Snapchat.

51 procent af de unge bruger Facebook. Det er et markant fald i forhold til 2014-2015, hvor 71 procent af denne aldersgruppe var på Facebook.

Pew angiver ikke, hvilke årsager der kan ligge til grund for det markante fald i Facebooks popularitet.

Men teenagere har i mange sammenhænge opgivet tjenester, når de bliver mainstream og tages i anvendelse af de ældre generationer.

Undersøgelsen viser også, at 95 procent af amerikanske teenagere i dag har adgang til en smartphone.

45 procent af de adspurgte siger, at de bruger internettet "næsten hele tiden". Det er næsten dobbelt så mange som for tre eller fire år siden.

743 teenagere deltog i undersøgelsen, som er blevet gennemført i foråret.

Mange eksperter har udtrykt bekymring for, at det kan være skadeligt for unge at bruge sociale medier for meget. Men meget af denne kritik har især drejet sig om børn før teenagealderen.

Analytikere hos Pew siger, at der ikke er nogen klar konsensus blandt teenagere om, hvorvidt de sociale medier er gode eller dårlige for dem.

Næsten halvdelen af teenagerne mener, at sociale medier har neutral virkning. 31 procent mener, at de har en positiv virkning eller indflydelse, mens 24 procent finder denne indflydelse dårlig.

/ritzau/AP

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.