Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Taliban udgiver gør-det-selv-magasin til kvindelige jihadister

Et 45 siders langt magasin udgivet af det pakistanske Taliban opfordrer kvinder til at begå hellig krig. Ekspert mener, at det er et strategisk valg fra Talibans side at fokusere på kvinderne.

Forsiden af magasinet Sunnat E Khaula taget fra Talibans online-udgave. Magasinet henvender sig mod kvinder for at opfordre dem til at tilslutte sig organisationens dagsorden.
Forsiden af magasinet Sunnat E Khaula taget fra Talibans online-udgave. Magasinet henvender sig mod kvinder for at opfordre dem til at tilslutte sig organisationens dagsorden.

Taliban i Pakistan har udgivet sit første nummer af et magasin på engelsk, henvendt mod kvinder, der sigter mod at hverve dem til at tilslutte sig den islamistiske bevægelse.

Det skriver The Guardian.

Det nye magasin har navnet »Sunnat E Khaula« som kan oversættes til »Khaulas vej«, der refererer til en kvindelig muslimsk kriger fra det syvende århundrede. Teksterne består af højstemte brandtaler, der har til formål at opildne de kvindelige læsere til at kæmpe mod kuffar - »de vantro«.

De lange afsnit henvender sig specifikt til kvinder, og afsnittene begynder ofte med »Respekterede søstre.«

Et interview med en kvinde kommer på emnet om barnebrude, og kvinden selv blev giftet bort i en alder af 14 år. Kvinden, der bliver omtalt som »Hr. Ameers kone«, siger bl.a.:

»Tag for eksempel loven mod mindreårige vielser. Allah og hans profet siger, at ægteskaber med en mindreårig pige under 18 er tilladt (...)«

Over magasinets 45 sider er der utallige koranværs, alenlange passager om profeten Muhammed og artikler om bl.a. den seksårige Omar Mujahid, der går i første klasse og gerne vil udøve jihad som sin far, når han bliver stor, under overskriften »Kom lad os lave jihad med lille Mujahid Omar.«

Michael Kugelman er Sydasien-ekspert hos Woodrow Wilson Center i USA. Ifølge ham giver det god mening for Taliban at udgive et magasin til kvinder.

»Dette er en kriseramt organisation, der prøver at reetablere sine netværk og sine medlemskaber efter at være blevet ramt hårdt på slagmarken i de senere år. Kvinder er en strategisk målgruppe, fordi de har evnen til at øve indflydelse på deres sønner,« siger han til The Guardian.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.