Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Svensk tøjgigant undskylder for at iføre sort dreng abetrøje

Tøjgiganten undskylder over for alle, der har følt sig stødt over annonce med sort dreng iklædt en abetrøje.

Arkivfoto: H&M i Berlin.
Arkivfoto: H&M i Berlin.

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz undskylder og fjerner en kontroversiel annonce, der beskyldes for at være racistisk.

Det handler om en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en T-shirt med ordene »Coolest Monkey in the Jungle« - den sejeste abe i junglen.

Nu har H&M så fjernet det famøse billede, men viderefører annoncen med hvide børn.

Artiklen fortsætter under Instagram-opslaget:

Den britiske politiker Kate Osamor fra Labour skriver på Twitter, at hun er »totalt chokeret, bestyrtet for at sige det mildt«.

»Mener I, at dette billede er en passende gengivelse af en ung, sort dreng,« spørger hun.

H&M svarer mandag, at »billedet nu er fjernet fra alle H&M's salgssteder, og vi undskylder oprigtigt over for enhver, som måtte føle sig ramt«.

/ritzau/AP

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.