Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Putins censurhær kontaktede Google 14.000 gange sidste år

Det russiske regime har travlt med at få Google til at fjerne indhold fra nettet, der kan kritisere styret.

I første halvår af 2017 henvendte det russiske censurorgan Roskomnadzor sig til Google 14.000 gange. Scanpix/Spencer Platt/arkiv
I første halvår af 2017 henvendte det russiske censurorgan Roskomnadzor sig til Google 14.000 gange. Scanpix/Spencer Platt/arkiv

Moskva. Rusland er suverænt det land i verden, som flest gange har bedt Google om at fjerne tekst, billeder, videoer eller andet indhold fra den amerikanske virksomheds platforme.

Det skriver Politiken.

I første halvår af 2017 henvendte det russiske censurorgan Roskomnadzor sig til Google 14.000 gange. I langt de fleste tilfælde skete det med henvisning til nationens sikkerhed.

Google efterkom Ruslands ønsker om at fjerne indhold i 78 procent af tilfældene.

Det lægger en dæmper på den politiske debat, lyder det fra Anastasia Denisova.

Hun er lektor og forsker i russisk netkultur på University of Westminster i London.

- Oppositionspolitikere og aktivister skal virkelig vælge deres ord med omhu, når de deler noget på nettet, siger hun til Politiken.

Hos Human Rights Watch taler man om et decideret "russisk angreb" på ytringsfriheden. Flemming Splidsboel fra Dansk Institut for Internationale Studier påpeger, at regimet er nervøst.

- Man frygter, at de sociale medier kan bruges til at mobilisere samfundsgrupper mod styret, og de ser, hvordan blandt andre oppositionspolitikere bruger dem meget dygtigt, siger han til avisen.

Putin har afvist, at den almindelige russers frihed på nettet er under pres. Tværtimod sigter regimets nye love alene mod at bekæmpe "ekstremistiske idéer", sagde præsidenten sidste år.

I alt fik Google i perioden knap 20.000 anmodninger fra stater om at fjerne materiale fra Googles søgemaskine, YouTube eller andre af virksomhedens produkter. Det viser de seneste tal fra Google.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.