Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Passager tvunget af overbooket fly: Slæbt ned ad midtergang med blod i ansigtet

En passager om bord på et United-fly i Chicago fik en hårdhændet behandling, da han nægtede at forlade sit sæde. Luftfartsselskabet skulle bruge sædet til en medarbejder. Nu hagler kritikken ned over selskabet.

Arkivfoto: En passager på et amerikansk fly i Chicago fik en særdeles hårdhændet behandling, da han nægtede at forlade sit sæde i et fly, som ved en fejl var blevet overbooket.
Arkivfoto: En passager på et amerikansk fly i Chicago fik en særdeles hårdhændet behandling, da han nægtede at forlade sit sæde i et fly, som ved en fejl var blevet overbooket.

For anden gang i løbet af få uger er USAs fjerdestørste flyselskab, United Airlines, kommet under hård kritik.

Denne gang er baggrunden en voldsom behandling af en passager, der nægtede at overdrage sit sæde til en af selskabets medarbejdere. Det skriver flere medier, herunder Bloomberg News.

»Det er en foruroligende episode for alle os i United. Jeg undskylder for, at vi måtte overføre kunderne til et andet fly. Vi arbejder nu hurtigt på - sammen med politiet - at finde ud af, hvad der skete,« skrev administrerende direktør for selskabet, Oscar Munoz, på Twitter natten til tirsdag dansk tid.

Der er dog rigeligt med videomateriale og mundtlige beretninger til at klarlægge, hvad der rent faktisk skete. Historien er, som følger:

Slået til blods

En læge, der skulle mod Louisville i Kentucky, blev af flyselskabet bedt om at forlade sin plads og forlade flyet. Det nægtede han, hvilket fik selskabet til at tilkalde lufthavnspolitiet i O'Hare-lufthavnen i Chicago, hvorfra flyet skulle til at lette.

Politibetjentene rev med magt lægen op af sædet og slog ham i den forbindelse muligvis bevidstløs.

Blandt andet viser en video fra en passager, Jayse Anspach, tydeligt, hvordan passageren bliver trukket - muligvis mens han er bevidstløs - op ad midtergangen foran måbende og vrede passagerer.

På billeder og video kan man se, hvordan han bløder fra munden, mens brillerne hænger under næsen, og blusen er gledet op.

På forunderlig vis lykkedes det dog manden at komme tilbage i flyet ti minutter efter, at han var blevet hevet ud.

Lægen løb ned bagerst i flyet og udbrød: »Jeg er nødt til at komme hjem!« Angiveligt fordi, han havde ventende patienterr, skriver ABC News og Al Jazeera.

Det optrin har en anden passager, Tyler Bridges, fanget på video og lagt på Twitter. Lægen kom dog ikke med flyet.

Havde gyldigt sæde

Vreden er ikke mindst udløst af, at lægen havde billet til flyet, og fordi lægens plads angiveligt skulle gå til en United-medarbejder. Det skriver ABC News.

Ganske som andre flyselskaber verden over, havde United solgt flere pladser, end der var sæder om bord på flyet - det kaldes overbookning. Og overbooker gør mange luftfartsselskaber, idet der statistisk set er en vis andel af passagererne, der ikke dukker op.

Hvis alle dukker op, eller - som i dette tilfælde - selskabet får brug for pladsen til eget personale, så må nogle forlade deres plads. Det plejer at udløse en erstatning. Ifølge Bloomberg skete dette sidste år 40.600 gange for USAs seks største flyselskaber.

Nyhedsbureauet skriver også, at lægen, der med magt blev smidt af flyet, ikke har udsigt til erstatning, idet flyselskaber har meget vide rammer for, hvordan passagerer kan behandles.

På sociale medier hagler kritikken ned over United.

»Med kundetabet efter dette vil ingen af jeres fly fremover blive overbooket,« noterer en bruger, Allen Pearson, på Twitter.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.