Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Oslo forbyder dieselbiler: »I København kan luftforureningen nå op på samme niveau«

Tirsdag træder et såkaldt dieselforbud i kraft i den norske hovedstad, fordi kølige temperaturer, vindstille forhold og dieselbilernes udledning af en bestemt luftart giver en akut helbredsskadelig luftforurening i Oslo. Luften i København er også »betydeligt« mere forurenet i disse dage, påpeger en professor.

»Københavns åbne omgivelser sørger for, at forureningen lettere slipper væk og ud af byen, men luften er betydeligt mere forurenet herhjemme i disse kolde og vindstille dage,« fortæller professor i folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, Steffen Loft.
»Københavns åbne omgivelser sørger for, at forureningen lettere slipper væk og ud af byen, men luften er betydeligt mere forurenet herhjemme i disse kolde og vindstille dage,« fortæller professor i folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, Steffen Loft.

Dieselbilen er endnu en gang i fokus.

Det er ikke længe siden, at flere storbyer, heriblandt Paris, vedtog, at dieselkøretøjer fra 2025 skal være forbudt i deres by, eller at en EU-rapport slog fast, at dieselbiler udsender ti gange så mange miljø- og sundhedsskadelige NOx-partikler som busser og lastbiler.

Nu er seneste skud på stammen over negative historier til dieselbilsejerne, at Oslo Kommune fra tirsdag vil forbyde dieselbiler på de kommunale veje fra klokken 6 og indtil vejrforholdene i byen har ændret sig, lyder varslen på kommunens hjemmeside.

Samspillet mellem kølige temperaturer, vindstille forhold og dieselbilers udledning af en bestemt luftart giver akut helbredsskadeligs luftforurening.

»Udløse blodpropper«

NOx er en fællesbetegnelse for de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO), og NO2 kommer fra dieselkøretøjer.

Det kolde vejr gør, at bilerne udleder flere af disse luftarter end normalt, fordi bilens motor blandt andet er mere udfordret ved de kolde temperaturer end ellers, fortæller professor i folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, Steffen Loft.

Han advarer om, at Oslos høje niveauer af NO2 og skadelige støvpartikler kan have alvorlige konsekvenser for personer med luftvejslidelser.

»NO2- og partikelforureningen er stærkt irriterende for luftvejene og på kort sigt kan personer med luftvejslidelser som astma og kronisk lungesygedom reagere på luftforureningen her og nu og få kraftige problemer. På lang sigt medfører udsættelse for partikel- og NO2-forurening hjertesygdom, blodprop i hjernen, forværring af lungesygdom, lungekræft, diabetes, fosterpåvirkning og meget andet,« siger han.

Problemet med støvpartikler opstår især om vinteren, fordi nordmændene smider sand på de isglatte veje og kører med pigdæk. Trafikken får støvpartiklerne hvirvlet op fra vejen og de hænger i luften, hvis luften står helt stille, fortæller Steffen Loft og pointerer endnu et element, der forværrer situationen i Oslo.

»Byen ligger i bunden af en fjord og nede mellem fjelde. Det stille kolde vejr gør, at der bliver dannet et form for låg af varm luft, der forhindrer den kolde luft ved jordoverfladen i at stige til vejrs,« siger han.

I Danmark oplever vi lige nu lignende vejrhold med temperaturer under frysepunktet og ikke så meget blæst, men i den danske hovedstad er niveauet ikke nær så højt som i Oslo, fortæller Steffen Loft.

»Københavns åbne omgivelser sørger for, at forureningen lettere slipper væk og ud af byen, men luften er betydeligt mere forurenet herhjemme i disse kolde og vindstille dage. I København kan luftforureningen nå op på samme niveau som i Oslo visse steder, men i Oslo er det hele byen, der er ramt og ikke bare nogle enkelte, befærdede gadestykker, hvor man ikke opholder sig så længe,« siger han.

København får ikke dieselforbud

Hvis det står til Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell (EL), burde København også indføre dage, hvor det er forbudt at køre i dieselbiler. Men det vil kræve en lovændring.

»Det er absurd. For vi oplever byer i hele Europa, der i øjeblikket gør noget ved luftforureningen. Det eneste land, hvor byerne ikke kan få lov til at gøre noget, er Danmark. Paris forbyder generelt dieselbiler fra 2025, flere tyske byer har indført miljøzoner, men i Danmark kan vi ikke få lov,« siger han.

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har tidligere stillet krav om, at miljøzonerne, hvor tunge dieselkøretøjer skal overholde særlige krav til partikeludslip, blev udvidet til også at gælde personbiler. Det blev dog afvist af den nuværende regering og den daværende SR-regering.

Men de kollektive busser i København er dog noget, som Borgerrepræsentationen enstemmigt har valgt at gøre noget ved. Derfor skal de københavnske dieselbusser fra 2019 omstilles til at være fossilfri, oplyser Morten Kabell.

Debatten om dieselbiler er unuanceret

Hos landets største forbrugerorganisation, FDM, synes afdelingschef, Torben Kudsk, at det norske dieselforbud er usagligt og diskriminerende.

»Hvis du lige har købt en spritny dieselbil, som er en af de reneste biler, du kan opdrive, er den stadig forbudt at køre i, fordi det er en dieselbil. De tager slet ikke stilling til, om bilen forurener eller ej,« siger han og fortsætter:

»Den norske stat vil heller ikke være med, så de største veje inde i Oslo, må du stadig gerne køre på«.

Torben Kudsk påpeger, at det primært er ældre personbiler, varebiler, busser og lastbiler, der kører på diesel, som bridrager til luftforureningen. Han foreslår, at forbuddet i stedet forbød biler ud fra de fælles europæiske krav, de såkaldte euro-normer, som er grænser for, hvor meget nye biler må forurene.

Han mener desuden, at debatten om dieselbiler er blevet en anelse unuanceret, især efter den såkaldte VW-skandale, hvor 11 millioner folkevognsbiler blev anslået til at være udstyret med en software, der skjulte bilernes udledning af NOx-partikler.

»Det er ikke alle dieselbiler, der er noget galt med, men kun nogle af dem. Det groteske er, at nogen af de reneste dieselbiler, du kan købe i øjeblikket, er folkevognsmodeller,« siger han.

Det norske forbud gælder for dieseldrevne køretøjer, men udrykningskøretøjer, opladelige hybriddieselbiler, offentlige køretøjer, patienttransporter, kollektive trafikmidler og biler fra erhvervslivet er ikke omfattet af forbuddet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.