Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny jernbanelinje skal få Kenyas økonomi på sporet

En kinesisk bygget jernbanelinje forbinder nu Nairobi og Mombasa i forbindelse med silkevejsprojekt.

En kinesisk bygget jernbanelinje forbinder nu Nairobi og Mombasa i forbindelse med silkevejsprojekt.
En kinesisk bygget jernbanelinje forbinder nu Nairobi og Mombasa i forbindelse med silkevejsprojekt.

En kinesisk bygget jernbanelinje, som er det største infrastrukturprojekt i Kenya siden kolonitiden, er blevet åbnet mellem Nairobi og Mombasa.

Præsident Uhuru Kenyatta, der har indviet toglinjen sammen med militærorkestre, dansere og en delegation fra Kina, siger, at jernbanen bliver en hjørnesten for landets fremtidige økonomi.

»Vi fejrer Kenyas overgang til et industrialiseret og velstående mellemindtægtsland, siger Kenyatta, som tirsdag foretog den nu kun fem timer lange togrejse fra en funklende ny banegård i havnebyen Mombassa.«

Der har været tog på den samme strækning, siden briterne i kolonitiden udbyggede jernbanerne i landet. Men rejsetiden har været mindst den dobbelte.

Med udenlandsk hjælp har Kenya nu fået en moderne jernbanelinje som erstatning for den gamle, der var berygtet for forsinkelser og tekniske fejl. Den var i folkemunde kendt som »Galskabens Eksprestog«.

Alternativet til den upålidelige togforbindelse har været at tage bilen og køre ad veje, der er overfyldt af lastbiler og kendt for ekstremt hyppige ulykker.

Det nye passagertog - »Madaraka Express« (Frihedsekspressen) - kan medtage 1260 passagerer.

Toglinjerne er en del af en langt mere omfattende »masterplan« for et tognet i Østafrika, så der kan knyttes mulige togforbindelser til Uganda, Rwanda, Sydsudan, Burundi og Etiopien.

Projektet til 21 milliarder kroner er finansieret af Kina. En kinesisk bank har betalt 90 procent, mens den kenyanske regering har betalt 10 procent.

Der har været fremsat mange beskyldninger om korruption, byggesjusk, bekymring for miljøet og økonomien.

For Kina indebærer projektet et forsøg på at få øget handel og indflydelse i Østafrika i forbindelse med opbygningen af den såkaldte silkevej, som kineserne vil genopbygge.

Kina vil bruge, hvad der svarer til 824 milliarder kroner på en samling af transportruter både på land og til vands, der skal forbinde Kina med resten af verden. Planerne om en moderne silkevej blev fremlagt i 2013.

Den vil blandt andet bestå af 51 togforbindelser, der forbinder 27 kinesiske og 28 europæiske byer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.