Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Norsk fond vil bruge styrke til at beskytte børnearbejdere

Norsk oliefond og Unicef vil styrke børns rettigheder i tøjindustri. H&M, Gucci og Puma er blandt involverede.

Den internationale tøjbranche er berygtet for at misbruge børnearbejdere i den tredje verden.
Den internationale tøjbranche er berygtet for at misbruge børnearbejdere i den tredje verden.

Norges oliefond på over 1000 milliarder dollar er gået sammen med FN's Børnefond (Unicef) om et netværk, der skal beskytte børns rettigheder i tøj- og skoindustrien i den tredje verden.

Det oplyser Unicef.

Den internationale tøjbranche er berygtet for at misbruge børnearbejdere i den tredje verden. Det gælder navnlig blandt underleverandører.

»Netværket vil fremme dialog og udveksle erfaringer om arbejdet med børns rettigheder, og det vil arbejde for at øge opmærksomheden og anerkendelsen af børns rettigheder,« hedder det.

Den norske oliefond er medejere af 10 selskaber, som vil indgå i det første netværksmøde 27. november.

Det er planen, at der over de næste to år skal holdes tre workshops. Men der skal afholdes møder i netværket hvert kvartal.

Blandt de selskaber, der indgår i netværket for at skabe bedre betingelser for børn, er H&M, Gucci, Puma, North Face og Wrangler.

Norges oliefond er med sin enorme størrelse den mest dominerende statslige aktør på det internationale marked for værdipapirer.

Fonden har før fået gennemtrumfet etiske principper i de virksomheder, hvor det har aktier.

/ritzau/Reuters

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.