Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nike er på hælene efter dårligt kvartalsregnskab

Den amerikanske sportsudstyrs-gigant håber, at aftale med LeBron James kan løfte salget af basketballsko.

New York. Nike, den amerikanske producent af løbesko og andet sportsudstyr, har fortsat problemer med at holde samme tempo som Adidas og andre konkurrenter. Især på Nikes nordamerikanske hjemmemarked halser selskabet bagefter.

Det viser tirsdagens kvartalsregnskab. Både omsætningen for de tre måneder frem til slutningen af maj og Nikes skøn for det fremtidige salg var lavere end forventet på aktiemarkedet, og aktien faldt over fire procent på de skuffende meldinger.

I forvejen har Nike klaret sig dårligst hidtil i år blandt selskaberne i Dow Jones-indekset med et fald, før det nye regnskab, på 15 procent.

- Du ser, at flere bevæger sig over mod Adidas, siger analytiker Brian Yarbrough fra finanshuset Edward Jones til Reuters.

Den tyske gigant har fået et "comeback" i USA og Canada, hvor nogle butikskæder giver mere hyldeplads til Nikes konkurrenter, forklarer han.

På Nikes udenlandske markeder ramte en stærk dollar salget i regnskabsperioden.

Salget i de tre måneder steg sammenlignet med året før med seks procent til 8,24 milliarder dollar eller 55,4 milliarder kroner. I Nordamerika var omsætningen dog uændret.

Overskuddet efter skat gik to procent tilbage til 846 millioner dollar. Det svarer til knap 5,7 milliarder kroner.

Et af de håb, Nike binder forventningerne til de kommende måneders salg op på, er basketballsko, efter at LeBron James tidligere i juni styrede Cleveland Cavaliers til klubbens første NBA-mesterskab.

LeBron James indgik i december sidste år en enorm og livslang sponsoraftale med Nike.

Den slags aftaler med stjerner kan virkelig sætte skub i salget for sportsudstyrsproducenter.

Under Armour, en anden af Nikes konkurrenter, sælger masser af basketball- og golfsko på grund af aftaler med henholdsvis Stephen Curry og Jordan Spieth.

/ritzau/Reuters

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.