Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Modehuset Versace lægger pelsen på hylden

Det italienske luksusmærke Versace gør som Armani, Calvin Klein, Hugo Boss og Ralph Lauren og dropper pels.

Versace vil stoppe med at bruge pels, fortæller kreativ direktør Donatella Versace. Scanpix/Miguel Medina/arkiv
Versace vil stoppe med at bruge pels, fortæller kreativ direktør Donatella Versace. Scanpix/Miguel Medina/arkiv

Milano. Modehuset Versace vil stoppe med at bruge pels i mærkets produkter.

Det fortæller den italienske modedronning og Versaces kreative direktør, Donatella Versace, i et interview med The Economists kulturmagasin, 1843.

- Pels? Jeg er færdig med det.

- Jeg ønsker ikke at dræbe dyr for at skabe mode. Det føles ikke rigtigt, siger hun.

Donatella Versace giver ikke yderligere detaljer om den drastiske ændring.

Versace tilslutter sig dermed et væld af andre modemærker, som er stoppet med at bruge pels. Det gælder blandt andet Armani, Calvin Klein, Hugo Boss og Ralph Lauren.

Ifølge organisationen Human Society International (HSI), der kæmper for at gøre en ende på pelshandel, har Versace historisk set brugt meget pels på tværs af arter. Blandt andet mink og mårhund.

HSI bemærker desuden, at efterår-/vinterkollektionen 2017 omfattede frakker af mink og ræv.

- Versace er et enormt indflydelsesrigt luksusmærke, der symboliserer overflod og glamour.

- Beslutningen om at stoppe med at bruge pels viser, at medmenneskelig mode aldrig har været mere trendy end nu, siger den administrerende direktør for HSI's britiske afdeling, Claire Bass.

Omvendt siger organisationen International Fur Federation, at den er "skuffet" over Versaces beslutning.

- Størstedelen af de bedste designere vil fortsætte med at bruge pels, fordi de ved, det er et naturprodukt, som er produceret på ansvarlig vis, siger administrerende direktør Mark Oaten.

/ritzau/AFP

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.