Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Milliardbesparelse får Ford til at flytte fabrik til Kina

Produktion af Ford Focus flyttes fra 2019 fra Detroit til Kina, hvorfra bilerne skal sendes tilbage til USA.

Ford vil flytte produktionen af en af sine mindre biler - Ford Focus - fra USA til Kina.

Fra 2019 vil de kinesisk producerede Ford-biler blive eksporteret til USA.

Det oplyser selskabet tirsdag ifølge nyhedsbureauerne AP og Reuters.

To forhold ligger til grund for beslutningen.

Salget af små biler er kraftigt nedadgående i USA, og desuden vil en flytning til Kina give besparelser på én milliard dollar. Det svarer til 6,7 milliarder kroner.

Den anden del af besparelsen skyldes, at Ford samtidig dropper en plan om at producere Ford Focus i Mexico.

USA's præsident, Donald Trump, har kritiseret Ford for at producere biler uden for landets grænser. Han har blandt andet truet med at indføre en told på 35 procent på biler, der produceres i Mexico og eksporteres til USA.

Ford forsikrer dog, at beslutningen ikke vil koste amerikanske job. Den fabrik i Detroit, som i øjeblikket laver Focus, vil fra slutningen af næste år i stedet skulle stå få produktionen af to andre mærker.

Bilgiganten annoncerer samtidig investeringer på 900 millioner dollar i dets Kentucky Truck Plant i Louisville. Fabrikken skal opgraderes til at kunne producere to SUV-mærker. Investeringen vil sikre 1000 arbejdspladser på fabrikken.

Trump har ikke reageret på meldingen fra Ford.

Hans talsmand, Sean Spicer, blev tirsdag spurgt, om præsidenten har planer om at gå hårdere til bilfabrikanter, der forlader USA. Han svarede, at Trump ønsker at sænke selskabsskatterne og reformere skattereglerne, så virksomheder vil vælge at "komme tilbage til USA".

Ford producerer allerede Focus i Kina, men kun til det lokale marked. Selskabet vil også fastholde sin produktion af Ford Focus i Europa.

I forvejen har både Volvo og General Motors fabrikker i Kina, som udelukkende fremstiller biler til det amerikanske marked.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.