Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Milepæl: Så mange millioner har et Netflix-abonnement

Streamingtjenesten har i 2015 fået 17 millioner nye kunder. Og investorerne på Wall Street jubler.

Kevin Spacey og resten af holdet bag House of Cards tiltrækker millioner af kunder til Netflix.
Kevin Spacey og resten af holdet bag House of Cards tiltrækker millioner af kunder til Netflix.

"House of Cards" og andre populære serier fortsætter med at suge nye kunder til Netflix.

Det fremgår af regnskabet for fjerde kvartal, som den amerikanske streamingtjeneste offentliggjorde tirsdag.

Tilgangen af internationale abonnenter var i de sidste tre måneder af 2015 større, end Netflix havde forventet, og selskabets indtjening i perioden oversteg langt finansanalytikernes skøn.

Omsætningen på 1,82 milliarder dollar var som forventet, mens indtjeningen overraskede stort med ti cent per aktie mod Wall Streets skøn på bare to cent per aktie.

I indeværende kvartal regner Netflix med, at kunderne fortsætter med at strømme ind i butikken, og sammen med de overraskende stærke regnskabstal sender det kursen på selskabets aktie op med over ti procent på børsen i New York.

- Vores 74,76 millioner medlemmer ved kvartalets udgang svarer til en nettotilgang på over 17 millioner for hele året. Det viser, hvor meget verden har taget internet-tv til sig, skriver administrerende direktør Reed Hastings og finansdirektør David Wells i en meddelelse til investorerne.

Allerede få timer inde i det nye år passerede Netflix et medlemstal på 75 millioner, oplyser de to topchefer. Heraf er knap 45 millioner amerikanere.

I fjerde kvartal voksede antallet af amerikanske abonnenter med godt halvanden million, mens Netflix fik over fire millioner nye internationale kunder.

Netflix overraskede i slutningen af 2015 investorerne med, at streamingtjenesten havde ekspanderet til yderligere 130 lande og nu er tilgængelig i 190 lande eller stort set hele verden.

Det er dog endnu ikke lykkedes for selskabet at slå hul i muren til Kina.

Direktørerne omtaler i meddelelsen Kina som "det sidste af de helt store markeder". Men der skal arbejdes for at få adgang til potentielt millioner af nye kunder, og intet er givet på forhånd, understreges det.

- Vi skaber relationer, får kendskab til markedet og forsøger at finde de rammer, som er forudsætningen for at kunne udbyde vores tjeneste til underholdningsfans (i Kina, red.), skriver direktionen.

- Vores forventninger er beskedne og langsigtede, understreges det.

/ritzau/Reuters

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.