Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Microsoft udfordrer Sony med sin nye Xbox One X

Med lanceringen af sin nye spilkonsol, Xbox One X, har Microsoft intensiveret konsolkrigen mod PlayStation 4.

Den længe ventede Xbox One X blev søndag præsenteret forud for åbningen af messen Electronic Entertainment Expo i Los Angeles. Scanpix/Christian Petersen
Den længe ventede Xbox One X blev søndag præsenteret forud for åbningen af messen Electronic Entertainment Expo i Los Angeles. Scanpix/Christian Petersen

Microsoft afslørede søndag sin nyeste udgave af den populære Xbox, Xbox One X.

It-virksomheden har markedsført Xbox One som den mest kraftfulde spilkonsol, der nogensinde er produceret. Dermed er konsolkrigen mod kongen på markedet, PlayStation 4, gået ind i en ny fase.

Ifølge Xbox-teamleder Phil Spencer vil den nye konsol ramme butikkerne rundt om i verden 7. november.

Spencer præsenterede den længe ventede Xbox One X, der i udviklingsfasen gik under navnet Scorpio, ved et Microsoft-arrangement forud for den officielle åbning af den store spilmesse Electronic Entertainment Expo i Los Angeles.

Målrettet de mange spilglade mennesker viste Microsoft også 42 kommende spil, hvor 22 af titlerne er skræddersyet eksklusivt til Xbox One-konsoller.

Sony PlayStation 4 har domineret markedet, når det kommer til den nyeste generation af konsoller. Hver gang der bliver solgt én Xbox One, bliver der solgt to PlayStations, viser tal fra branchen.

PS4-konsoller har fra begyndelsen kunnet skabe en virtuel virkelighed, og Sony sælger hovedudstyr til netop disse oplevelser.

PlayStation er således blevet den drivende kraft for indtjening og fortjeneste hos den Japan-baserede underholdningsgigant Sony.

»Vi sælger alle dem, vi overhovedet kan nå at producere,« siger direktør for Sony Interactive Entertainment Shawn Layden om PS4-konsoller.

PS4 og Xbox One dominerer markedet og klarer sig væsentligt bedre end deres konkurrenter. Dog har Nintendo ifølge analytiker Mat Piscatella fået et comeback med sin nylige lancering af spilkonsollen Switch.

Det har været svært for japanske Nintendo at følge op på den succes, som spilkonsollen Wii opnåede, da den udkom for ti år siden.

Efterfølgeren, Wii U, slog aldrig rigtigt an og har måttet se sig overhalet af både Playstation 4 og Xbox.

Men med sit nyeste våben i kampen om verdens spilelskere er Nintendo tilbage på det rette spor, mener Mat Piscatella.

Konsollen Switchs mest markante egenskab er, at den både kan bruges hjemme og tages med på farten.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.