Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Labours fremgang bringer britisk valgkamp på kogepunktet

Premierminister Theresa May vil den sidste uge inden valget fokusere på Brexit og skræmmekampagne, der før har sikret valgsejre til de konservative. Men det kan minde folk om »the nasty party«, advarer politisk kommentator.

Fremgang for Labour og Jeremy Corbyns gode præstation i en TV-debat har skabt nervøsitet i den konservative lejr forud for valget om uge. Peter Nicholls/Reuters 
Fremgang for Labour og Jeremy Corbyns gode præstation i en TV-debat har skabt nervøsitet i den konservative lejr forud for valget om uge. Peter Nicholls/Reuters 

Bestyreren af min nærmeste kiosk har før haft ret. Han taler med kunder af alle slags, der kommer ind for at hente avisen og klare småindkøb. Op til EU-folkeafstemningen sagde han, at mange talte om kontrol med landets grænser, og at han også selv mente, at især muslimsk immigration var ved at blive et problem. Det var i Lambeth-området i det sydlige London, der ved EU-afstemningen havde det største flertal i landet for »remain« og forblive i EU.

Nu siger kioskbestyreren, at alle taler om, at økonomien og forretningslivet bare går ned ad bakke:

»Det er et stort rod med Brexit, og alle siger, at det skader dem og deres arbejde.«

Ved det seneste valg og folkeafstemning var han ikke selv særlig interesseret i de politiske manøvrer, fordi »politikerne er de samme, og alt bliver ved med at være det samme«. Nu siger han, at han vil stemme på Labour.

»Jeg bor i Jeremy Corbyns valgkreds, og jeg tror ikke, at han kan være så slem. Mange andre siger det samme til mig, at de vil stemme på Labour,« siger manden, der er immigrant fra det nordlige Indien.

Med en uge til valget til det britiske underhus 8. juni, er valgkampen nu på fuldt blus efter en søvnig begyndelse, hvor en konservativ knusende sejr blev taget for givet, mens Labour syntes at fokusere mest på at gøre sig parat til rivegildet efter nederlaget.

Det har et overraskende skift i meningsmålingerne ændret. De konservative ser fortsat ud til at være komfortabelt foran, men forspringet er ikke tocifret, og der er noget at kæmpe om. Mandag aften gjorde Corbyn det overbevisende i en TV-debat, hvor han og premierminister Theresa May blev udspurgt hver for sig.

Tirsdag havde Corbyn så knap nået at nyde de rosende kommentarer, før han begik en ny fodfejl og ikke kunne huske den anslåede milliardudgift til et valgløfte om gratis børnepasning.

May forsøgte i en tale at flytte fokus tilbage til »fast og stabilt« lederskab for at sikre det bedst mulige Brexit. Samtidig brugte hun en del taletid på at angribe Corbyn for hverken at have evner eller indsigt til at forhandle med EU. Slet ikke, sagde May, når udmeldelsesforhandlingerne er sat til at gå i gang 11 dage efter valget. Det er en tidsramme, som premierministeren selv har sat op ved at udløse »artikel 50« og derefter udskrive valg på datoer ud fra sit eget valg.

Det er den »projekt frygt« taktik med skånselsløse personangreb, som tidligere har bragt en række valgsejre til de konservative, konstaterer kommentatoren Rachel Sylvester i The Times, men hun mener også, at det bringer det udtryk frem i vælgernes hukommelse, som en ung fremadstormende May i sin tid erklærede, at patiet måtte arbejde på vaske af sig: »The nasty party«.

En vending, der er blevet ikonisk og kun rigtig gør sig på engelsk. Sylvester advarer i sin klumme om, at »projekt frygt« har sine begrænsninger, og at Mays kan underminere sin egen troværdighed:

»De Konservative vil sandsynligvis få deres sejr 8. juni, men de vil få den modstræbendde, fordi de har haft så lidt positivt at sige«.

Uffe Taudal er Berlingskes korrespondent i Storbritannien

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.