Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kritik af kampfly-favorit: Piloter risikerer nakkeskader

Den amerikanske rigsrevision kritiserede for nylig atter kampfly-projektet Joint Strike Fighter. Piloterne risikerer at ødelægge nakken, når de udløser katapultsædet. At købe F-35 er som at springe ud fra en høj bygning og håbe, at man bliver reddet, inden man når jorden, lyder det fra dansk ekspert.

F-35 Joint Strike Fighter. Arkivfoto.
F-35 Joint Strike Fighter. Arkivfoto.

Det amerikanske flyvevåbens prestige-projekt F-35 Joint Strike Fighter er suveræn favorit til at afløse de danske F-16 som nyt dansk kampfly. Men den gigantiske våbenhandel medfører ifølge eksperter store risici og økonomiske udfordringer, fordi Danmark i så fald investerer i et udviklingsprojekt, som fortsat volder hovedbrud hos ingeniører, der bøvler med at få væsentlige dele af kampflyet til at fungere.

For få uger siden udgav den amerikanske rigsrevision – US Government accountability Office (GAO) – på ny en rapport, der satte kritisk lys på problemer med kampflyet. Institutionen har løbende kritiseret projektet for at være forsinket, mangelfuldt og for dyrt, ligesom der fortsat dukker nye problemer op, i takt med at flyet udvikles.

Den amerikanske rigsrevision peger blandt andet på, at lette piloter – under 62 kilo – risikerer nakkeskader, hvis de udløser katapultsædet. Andre problemer vedrører flyets omfattende software-systemer, der kan øge omkostningerne og medføre yderligere forsinkelser.

Ifølge lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen er der ikke afgørende nyt i rapporten, men den viser, at der fortsat er store problemer med at udvikle flyet.

»At købe F-35 er som at springe ud fra en høj bygning og så håbe på, at brandvæsnet når at få stillet puden op neden for bygningen, inden man rammer jorden. Det lover producenten nok skal ske, men kan man stole på det? At købe F-35 er at gamble, men hvis det kommer til at fungere, så får man verdens mest avancerede fly. Og man får det samme fly som mange af de lande, vi typisk opererer sammen med,« siger han.

Ifølge Peter Viggo Jakobsen må man formode, at USA bliver ved med investere i projektet, fordi stormagten ikke har nogen alternativer.

»Men vi aner ikke, hvad det kommer til at koste, og hvor godt det kommer til at virke. Det er usikkerheden ved at købe F-35,« siger han.

Vil vi acceptere børnesygdomme?

Prisen på flyene er endnu ukendt, men kan løbe op i 15-30 mia. kroner afhængig af antal og købsaftale. I tillæg til købsprisen følger også udgifter til opgradering, vedligehold, våben og drift, som gør, at de samlede udgifter kan ende i måske 100 mia. kroner set over flyenes samlede levetid.

Ifølge Jon Rahbek Clemmensen, forsker ved War Studies på Syddansk Universitet, kommer GAOs nye kritik i forlængelse af tidligere problemer med manglende overblik og planlægning, men han understreger samtidig, at den nye kritik kun omfatter to procent af budgettet.

»F-35 er et projekt under udvikling. Lidt som når man køber den nyeste iPhone, så er der ting, som ikke helt fungerer. Det samme gælder med militært udstyr. Hvis du køber det allernyeste, vil der være ting, der ikke fungerer helt,« siger Jon Rahbek-Clemmensen og fortsætter:

»Det er den afvejning, politikerne må lave. Er vi villige til at købe det nyeste udstyr, som kommer med de her børnesygdomme?«

Amerikanske Lockheed Martin er producenten bag F-35, og virksomhedens danske kampagneansvarlige, Yung Lee, henviser i en mail til tidligere udtalelser fra blandt andre Christopher C. Bogdan, der er general ved det amerikanske flyvevåben og leder af Joint Strike Fighter-programmet. Her påpeger generalen, at folkene bag programmet er ved at implementere løsninger, som skal stoppe problemer med katapultsædet, og er ved at udvikle en ny version af softwareprogrammet.

Samtidig understreger han, at F-35 vil udgøre rygraden i det amerikanske flyvevåbens fortsatte overlegenhed i luftrummet i de kommende årtier, og at flyet er i stand til at afskrække potentielle modstandere.

»Dette bør give ethvert land, der vælger F-35, stor tillid til, at de træffer det korrekte valg,« skriver Yung Lee fra Lockheed Martin.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.