Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kinas Li på charmeoffensiv hos Merkel og i EU - og med klart signal til Trump

Li Keqiang, Kinas premierminister, besøger Berlin og Bruxelles med fuld opbakning til Paris-klimaaftalen - og ønsker om salg af kinesiske elbiler og fly i Europa.

Kinas premierminister, Li Keqiang, i snak med Tysklands kansler, Angela Merkel, under Lis besøg i Berlin. EPA/FELIPE TRUEBA
Kinas premierminister, Li Keqiang, i snak med Tysklands kansler, Angela Merkel, under Lis besøg i Berlin. EPA/FELIPE TRUEBA

Der var mange pæne ord om tættere bånd, da Kinas premierminister, Li Keqiang, besøgte Tysklands kansler, Angela Merkel, i Berlin onsdag og torsdag. På mange måder handlede mødet dog også om en mand, der ikke var til stede, nemlig USAs præsident Donald Trump.

Allerede inden Trump torsdag aften skulle annoncere sin beslutning om Paris-klimaaftalen, satte både Li og Merkel en tyk streg under, at både Tyskland, EU og Kina vil holde fast i klimaaftalen.

Li talte om, at Kina ville tage sit »internationale ansvar« for klimaaftalen og sendte dermed klar besked til Donald Trump om den kinesiske position.

Li sagde ifølge det kinesiske nyhedsbureau Xinhua desuden, at Kina bakker varmt op om et stærkt EU som en vigtig partner for Kina, når der skal sikres en verden med fælles spilleregler på blandt andet handelsområdet - igen et klart signal til Trump, der ikke entydigt har sagt, at USA vil overholde handelsreglerne i WTO-regi i fremtiden.

Merkel sagde ifølge Reuters, at både Kina og Tyskland har »et særligt ansvar i alle globale anliggender - for eksempel klimabeskyttelse, bekæmpelse af konflikter og international handelspolitik.«

Pres på tyske bilproducenter

Men selv om budskaberne umiddelbart var de samme, er der også gnidninger mellem de to lande.

Kina er i dag Tysklands vigtigste handelspartner - foran Frankrig og USA - og ikke mindst er Kina de store tyske bilproducenternes største marked.

Men Kina presser så hårdt på for at gå over til elbiler, at de tyske bilproducenter er blevet taget på sengen af et kinesisk forslag om kvoter, der skal sikre et større salg af elbiler allerede fra næste år.

På torsdagens pressemøde i Berlin sagde Li, at Kina var klar til at give indrømmelser til Tyskland, der har presset på for en udskydelse af elbilskvoterne. Li gik ikke i detaljer, men Merkel sagde, at hun var »positiv« i forhold til en god løsning for de tyske bilproducenter.

Hun understregede, at Tyskland bakker op om flere elbiler, om end det lød til, at hensynet til de tyske bilproducenter vejer tungere. Samtidig med mødet underskrev tyske Daimler en kontrakt med et kinesisk selskab om sammen at opgradere en Mercedes-fabrik i Beijing til at bygge elbiler.

En lignende kontrakt lavede VW for nylig, ligesom BMW, der er Tysklands førende producent af elbiler, også forsøger at øge salget af elbiler i Kina.

Store kinesiske planer

Mens støtte til elbiler i flere år har været et varmt politisk emne i Europa, er Kina suset forbi i overhalingsbanen. Ifølge en ny opgørelse fra konsulenthuset McKinsey er Kina nu i særklasse verdens største marked for elbiler.

Kinesiske producenter stod desuden for hele 43 pct. af det globale salg af elbiler sidste år - overvejende trukket af hjemmemarkedet - mens tyske og amerikanske producenter kun stod for henholdsvis 23 og 17 pct. af det globale salg.

Kinas ledelse er sikker på, at salget af elbiler vil tage hastigt til, også i Europa, og vil derfor gerne indtage de europæiske markeder.

Men de kinesiske ambitioner stopper ikke med elbiler. Kina har både gang i et enormt projekt med en moderne »silkevej« for handel - til vands, til lands og i luften - samt en stor drøm om, at EU en dag siger god for det nye kinesiske passagerfly, Comac 919, der netop har fløjet sin første tur med besætning. Ifølge Xinhua var det i hvert fald det vigtigste budskab, som Li havde med til Berlin, og som han vil gentage på EU-Kina-topmødet.

Torsdag aften landede Li således i Bruxelles til en arbejdsmiddag med EUs rådsformand, Donald Tusk, og EU-kommissionsformand, Jean-Claude Juncker. Fredag byder på selve det formelle topmøde med underskrivelse af en lang række aftaler - ikke mindst en fælles erklæring om, hvordan EU og Kina vil klø på og implementere Paris-klimaaftalen.

Mens Kina drømmer om en moderne silkevej og salg af elbiler og fly i Europa, lyder det europæiske hovedkrav, at Kina skal gøre alvor af de fine ord om opbakning til frihandel ved at indskrænke den enorme indvirkning, som kinesiske statsselskaber har i Kina. Det har foreløbigt forhindret fremskridt i forhandlinger om en investeringsaftale mellem parterne. Og på det punkt ventes topmødet ikke at give noget stort gennembrud.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.