Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kina sender sit største selvbyggede passagerfly på vingerne

Statsejet producent tester Kinas første større passagerfly. Det kan udfordre mastodonterne Boeing og Airbus.

Kinas første større selvproducerede fly har været på sin jomfrurejse fredag. (Arkivfoto) Scanpix/Greg Baker
Kinas første større selvproducerede fly har været på sin jomfrurejse fredag. (Arkivfoto) Scanpix/Greg Baker

Kinas ambitioner inden for luftfart har fået luft under vingerne. Bogstaveligt talt.

Et vigtigt skridt i de kinesiske bestræbelser på at blive en aktør i trafikken blandt skyerne er således fredag blevet taget.

Det første større passagerfly med "Made in China" på siden har som planlagt været ude på sin jomfrurejse efter flere års forsinkelse.

Den statsejede flyproducent Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) står bag flyet.

Der er tale om flymodellen C919. Den har plads til knap 170 passagerer og kan tilbagelægge omkring 5555 kilometer, inden de sidste dråber brændstof er suget ud af tanken.

De kinesiske politikere håber, at det vil mindske afhængigheden af verdens to største flyproducenter, Boeing og Airbus, at have et kinesisk firma, som selv kan stykke større flyvemaskiner sammen.

Flere luftfartseksperter ser Comac som en seriøs udfordrer til amerikanske Boeing og europæiske Airbus.

»Jeg tror, at Boeing og Airbus allerede i dag ser Comac som en fremtidig trussel og holder skarpt øje med, hvad der sker,« har Ole Kirchert Christensen, ejer af Travelbroker og redaktør for branchemediet check-in.dk, tidligere sagt til Ritzau.

Nogenlunde samme vurdering kommer fra Greg Waldron, redaktør for luftfartsmediet Flightglobal. Inden for et årti kan Kina være en stor spiller på det internationale flymarked, mener han.

I første omgang vil Comacs fly - hvis alt går vel - flyve på indenrigsruter i Kina, der i sig selv er et kæmpe marked.

Ifølge tal fra luftfartsorganisationen IATA vil antallet af flyvninger internt i Kina i 2024 overhale antallet i USA, og det giver Boeing og Airbus dollartegn i øjnene.

De to mastodonter anslår, at der de næste to årtier vil blive solgt i omegnen af 6000 fly til Kina til en samlet værdi af svimlende 1000 milliarder dollar.

Comac har allerede modtaget hundredvis af ordrer på selskabets fly.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.