Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kaptajn sejlede kæmpeskib på grund med vilje

Da det norske bilfragtskib Höegh Osaka lørdag begyndte at få slagside på vej ud af havnen i Southampton, tog kaptajnen en hurtig beslutning og forhindrede en kæntring ved at sejle skibet på grund.

STORBRITANNIEN: Det norske bilfragtskib Höegh Osaka, der lørdag aften stødte på grund i strædet The Solent mellem det sydlige England og Isle of Wright, blev forhindret i at kæntre af en rutineret kaptajn. Det kom frem på en pressekonference i Norge søndag aften, hvor chefen for skibets ejer, Hoegh Autoliners, Ingar Skjaker, kunne fortælle, at kaptajnen med vilje havde sejlet skibet på grund for at undgå kæntringen.

»To-tre kilometer efter afgang, opdager kaptajnen og lodsen, at skibet havde fået en slagside på vej ud fra havnen. De bestemte sig derfor for at styre skibet op på den nærmeste sandbanke,« siger Inger Sjaker til den norske avis VG.

Det 51.000 tons tunge fragtskib var sejlet ud fra byen Southampton og var på vej mod Tyskland, da det begynde at krænge voldsomt. Kaptajnen sejlede derfor skibet på grund på sandbanken ’Bramble Bank' i sundet The Solent - et vigtigt knudepunkt for skibstrafik til og fra Southampton.

Det 180 meter lange skib, der er lastet med 1500 biler og 200 lastbiler, ligger nu med en hældning på 52 grader. Man arbejder stadig på at få skibet på ret køl. Ingen ved endnu, hvorfor skibet fik slagside. Det skal en undersøgelseskommission nu se nærmere på.

En talsmand fra rederiet siger til nyhedssitet NTB, at slagsiden gør bjærgningen af skibet kompliceret.

»Skibet er omkring halvfyldt. Bilerne er fastspændt, og i lignende tilfælde hos andre rederier har vi set, at de ikke har flyttet sig, siger talsmand Øyvind Ervik, der dog ikke kan sige, om det er skete på Höegh Osaka.

Alle skibets 25 besætningsmedlemmer blev reddet i land af den engelske kystvagt, de fleste af helikoptere og enkelt fra vandet, da skibet stødte på grund lørdag aften. Mandskabet på Höegh Osaka bestod af 22 indere, blandt dem kaptajnen, en ukrainer og en srilankaner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.