Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Italiensk kommission vil kontrollere NGOerne i Middelhavet

Humanitære redningsskibe, der samler migranter og flygtninge op i Middelhavet, skal have politi-folk ombord. Det er en af flere anbefalinger fra en kommission under det italienske parlament.

Læger Uden Grænsers skib Vos Prudence sejler i øjeblikket i international farvand ud for Libyens Kyst, hvor besætningen ombord venter på at redde eventuelle flygtninge og migranter, der bliver forsøgt smuglet over havet fra Libyen.
Læger Uden Grænsers skib Vos Prudence sejler i øjeblikket i international farvand ud for Libyens Kyst, hvor besætningen ombord venter på at redde eventuelle flygtninge og migranter, der bliver forsøgt smuglet over havet fra Libyen.

De humanitære organisationer med redningsskibe i Middelhavet skal underlægges større kontrol.

Det anbefaler en kommission nedsat af det italienske parlament efter beskyldningerne om, at de ikke statslige organisationer – de såkaldte NGO er – samarbejder med menneskesmuglerne i Libyen.

»Det er på ingen måde ønskeligt – hverken i henhold til international eller lokal lovgivning – at private organisationer skaber humanitære korridorer,« hedder det i den parlamentariske rapport, som Berlingske har adgang til.

Ifølge en af kommissionens konkrete anbefalinger skal NGO-skibene samarbejde med myndighederne i jagten på de menneskesmuglere, der tjener formuer på at sende folk fra Libyen til Europa. Eksempelvis skal der fremover være italienske politifolk ombord på de humanitære organisationers redningsskibe.

Men den ide afviser Læger uden Grænser, der har to større redningsskibe i havet ud for Libyen.

»Vi vil ikke have politi ombord. Af den simple grund, at det er vores prioritet at yde hjælp til folk, der er sluppet med livet i behold efter en dødsensfarlig tur på Middelhavet. Hvis politi ombord bliver et krav, så trækker vi os,« siger Stefano Argenziano, der er operations-koordinator for Læger uden Grænsers indsats i Middelhavet, og som i øjeblikket er ombord på Vos Prudence – det af organisationens to redningsskibe.

»Det er ikke vores opgave at udføre politiarbejde. Gør vi det, går vi på kompromis med vores sikkerhed, da vi opererer tæt på Libyen og inde i Libyen,« fastslår Stefano Argenziano over for Berlingske.

Kritik af Malta

I rapporten fra den italienske kommission er der også kritik af Malta og af Tunesien – to lande, der ligesom Italien ligger tæt på Libyen. Men hverken EU-landet Malta eller Tunesien, der er naboland til Libyen, vil tage imod de migranter og flygtninge, der samles op i Middelhavet – ikke kun af NGO-skibene, mens også af den italienske kystvagt, EU-krigsskibe i området og almindelige handelsskibe.

Det betyder, at migranterne og flygtningene sejles til Italien, der siden 2014 har taget imod over en halv million. Alene sidste år kom der 181.000, hvilket er rekord, og i årets første fire måneder er der ifølge en helt ny opgørelse fra Frontex, EU's Grænseagentur, ankommet 33 procent flere end i tilsvarende periode i 2016.

Ifølge de internationale havretsregler skal folk, der reddes til havs, sejles til en havn i det nærmest beliggende, sikre land. Det er ofte Malta eller Tunesien i tilfældet med de titusindvis af migranter og flygtninge, der står til havs i overfyldte gummibåde fra strandene i Libyen.

»Vi er nødt til at få gjort en ende på en situation, der helt klart ikke længere er holdbar, og indgå en aftale så hurtigt som muligt,« understreger den italienske kommission med henvisning til en aftale med Malta og Tunesien.

Ole Damkjær er Berlingskes internationale korrespondent og befinder sig i øjeblikket ombord på et af Læger uden Grænsers redningsskibe.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.