Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Italien lurer på bødekrav til selskab bag kollapset bro

Regeringsleder i Italien langer ud efter selskab bag kollapset bro og truer med bødestraf.

En del af broen over Genova styrtede tirsdag i sidste uge sammen ned over byen. 43 blev dræbt, og nu er efterspillet i Italien begyndt.
En del af broen over Genova styrtede tirsdag i sidste uge sammen ned over byen. 43 blev dræbt, og nu er efterspillet i Italien begyndt.

Der kan være et omfattende bødekrav på vej til selskabet bag den bro, der i sidste uge kollapsede i byen Genova i Italien. 43 mennesker blev i den forbindelse dræbt.

Det siger premierminister Giuseppe Conte i et interview til den italienske avis Il Corriere della Sera.

»Mappen (om bødestraf, red.) ligger i min taske, og jeg har rejst rundt med den de seneste dage,« siger han i interviewet.

Helt konkret skal kravet rettes mod holdingselskabet Atlantia, som ejer selskabet Autostrade per l'Italia, der drev broen i Genova.

Atlantia har allerede tilbudt 500 millioner euro - svarende til 3,7 milliarder danske kroner - til ofrene for ulykken. Ifølge Giuseppe Conte er det beløb et beskedent bidrag til ofrene.

»De kunne firedoble eller femdoble beløbet i mellemtiden,« siger Conte.

Conte bliver også spurgt om den italienske regering har planer om at nationalisere motorvejsnettet i Italien. Til det svarer Conte, at regeringen undersøger, hvordan den bedst tjener offentlighedens interesse.

Derudover er det ikke givet, at Atlantia skal genopbygge broen i Genova, fortæller Conte. Regeringen har angiveligt modtaget flere forskellige tilbud på opgaven, siger han i interviewet.

Regeringen selv har varslet, at den vil præsentere en plan for at øge kravene til sikkerheden blandt italienske broer.

I en kronik har Antonio Occhiuzzi, der er direktør for Italiens Nationale Forskningsråd, advaret om, at broen i Genova måske ikke er et enestående tilfælde.

Ifølge direktøren står der flere broer rundt om i Italien, der ligesom broen i Genova har overskredet sin levetid. Derudover er flere ældre broer bygget til mindre køretøjer, end der benyttes i dag.

Ved statsbegravelsen for ofrene blev flere pårørende væk. En del af dem udeblev i protest over politikerne, som de mener har andel i ansvaret for broens kollaps.

/ritzau/Reuters

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.