Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Hillary skal vise, at hun vil noget for andre end sig selv«

Demokraternes nyudklækkede præsidentkandidat har valgkampens induskutabelt mest kendte brand, så nu gælder det om at bevise amerikanerne, at Hillary Clinton har ambitioner på deres - og ikke bare egne - vegne, vurderer USA-ekspert.

USA: Der er en grund til, at Hillary Clinton først toner frem på skærmen et par minutter inde i den video, der bekræfter, at hun vil være USAs næste præsident. Den tidligere førstedame og udenrigsminister har så stærkt et brand, at amerikanerne i mange år har været på fornavn med hende, og derfor gælder det nu for Clinton-kampagnen om at sætte fokus på, hvad hun vil gøre for amerikanerne, påpeger USA-ekspert og politisk rådgiver Mette Nøhr Claushøj:

»Den video er virkelig iøjnefaldende anderledes. Man er slet ikke klar over, at den handler om Hillary - hun kommer først ind efter lang tid. Det viser, hvor stærkt hendes brand er. Alle kender hende og er på fornavn med hende, og det siger utroligt meget om hendes styrke.«

Samtidig nævnes hendes fremtoning som en rig, magtfuld kvinde som en af Hillary Clintons største udfordringer, fordi kritikere mener, at hun ikke har føling med dem, hun gerne vil have i snak: Den famøse amerikanske middelklasse.

»Det er vigtigt, hun sender et budskab om, at hun har planer for, hvad hun vil på amerikanernes vegne, og ikke fordi hun har egoistiske karrieremål om at blive præsident. Hillary skal vise, at hun vil noget for andre end sig selv,« siger Mette Nøhr Claushøj.

I videoen giver Hillary Clinton udtryk for, at samfundet stadig er skruet sammen til de riges fordel - og ifølge hendes rådgivere vil kampagnen netop fokusere på den økonomiske ulighed, skriver Reuters. Det var allerede givet på forhånd, lyder det fra Mette Nøhr Claushøj:

»Middelklassen er trods alt stadig den største andel af befolkningen. Og de sidste ti år er troen på den amerikanske drøm blevet svagere og svagere - færre og færre tror på den. Selvom det nu går bedre med økonomien, har der ikke været en kæmpe fremgang for de fattige og middelklassen. Derfor er det oplagt, at det er middelklassen, Hillary appellerer til.«

Samtidig ville Clinton ifølge den politiske rådgiver aldrig kunne føre en kampagne som den republikanske præsidentkandidat Paul Rand, der vil gøre op med magtelitens tunge traditioner i Washington.

»Hun ville aldrig kunne føre kampagne på, at Washington så at sige skal »opføre sig ordentligt«. Folk forbinder hende og Bill (Clinton, red.) med et par, der vil gå over stregen for at få deres politiske mål igennem,« siger Mette Nøhr Claushøj og understreger, at Hillary Clinton er langt fra at være den outsider, som USAs nuværende præsident, Barack Obama, var, da han slog netop Hillary ved Demokraternes kandidatvalg i 2008.

»Hun er så meget »inde«, som man kan være i amerikansk politik,« siger USA-eksperten, der samtidig påpeger, at Hillary derfor heller ikke behøver at bevise, at hun er opgaven værdig - »hun er så etableret i rollen som statsmand, som en præsidentkandidat kan være.«

Hvis Clinton bliver Demokraternes kandidat og ender med at vinde præsidentvalget til november 2016, bliver hun USAs første kvindelige præsident. Men det nævnes ikke med et ord i den netop igangsatte kampagne, og det vil forblive usagt, forudser Mette Nøhr Claushøj:

»Hillary vil ikke have medlidenhedsstemmer - og hun behøver ikke fokusere på kønnet i sin kampagne, for der er så mange andre, der vil køre på det for hende. Ligesom Obama heller ikke selv spillede på, at han var sort. Hillary er et ikon i sig selv, så hendes køn spiller ikke så stor en rolle.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.