Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Gudinden« Ivanka Trump hitter i Kina

Karrierekvinden og præsidentdatteren er sammen med sine børn blevet populære ansigter i Kina. På møderne mellem Donald Trump og den kinesiske præsident, der finder sted disse dage, bør det give stof til eftertanke, siger ekspert.

Ivanka Trump, datter af den amerkanske præsident, Donald J. Trump, er endog meget populær i Kina, hvor hun bliver set som et ikon, der formår at kombinere familie og karriere - og samtidig se brandgodt ud.
Ivanka Trump, datter af den amerkanske præsident, Donald J. Trump, er endog meget populær i Kina, hvor hun bliver set som et ikon, der formår at kombinere familie og karriere - og samtidig se brandgodt ud.

I Kina går Ivanka Trump under navnet Yi Wan Ka. På sociale medier ofte med ordet gudinden sat foran. Donald Trumps ældste datter har på kort tid oparbejdet en større kinesisk fanskare, der ser op til hendes succes og høje ambitionsniveau. Det gælder især blandt kinesiske kvinder, der i Ivanka ser en rollemodel, der formår at kombinere karriere og familie – og samtidig se blændende godt ud. Hun får ros for at have stiftet egne virksomheder i mode og smykkebranchen i stedet for at lade sig opsluge af sin fars forretningsimperie. Stærke karrierekvinder er ikke uset i Kina, men politisk indflydelse er ikke noget mange kvinder i Folkerepublikken er forundt. Og slet ikke i en alder af 35 år.

Også i de traditionelle kinesiske medier bliver Yi Wan Ka sat i et positivt lys. Hun beskrives som elegant og selvsikker på en måde, der minder om det ordvalg samme medier bruger til at omtale den kinesiske førstedame, Peng Liyuan. Et andet tegn på Ivanka Trumps popularitet er antallet af kinesiske firmaer, der bruger hendes navn. Alt fra sko til wellness-behandlinger kan købes med hendes kinesiske navn på. At Ivanka Trump selv kan se en fordel i at have et godt navn i Kina, er en anden side af sagen. Mange af hendes produkter bliver fremstillet i landet.

Og så er der børnene. Donald Trumps børnebørn har for alvor skabt goodwill til Trump-familien i Kina. Forleden lagde Ivanka Trump et billede på Instagram af sønnen Theodores etårs fødselsdag. Det viste mor og søn i færd med at spise nudler, hvilket man typisk gør på fødselsdage i Kina. Men særligt datteren Arabella har fået kinesisk opmærksomhed. Først dukkede en video op på nettet, hvor den femårige pige reciterer et kinesisk digt fra Tang-dynastiet – på kinesisk. Siden kom det frem, at børnene har en kinesisk barnepige, der har lært dem ikke så lidt på mandarin. En anden video af samme datter er blevet set millioner af gange på sociale medier i Kina. Den viser hende synge på kinesisk i forbindelse med et nytårsevent afholdt af den kinesiske ambassade i Washington.

Videoen har ifølge den anerkendte ekspert i kinesisk politik, Cheng Li, givetvis gjort Donald Trumps barnebarn til et mere kendt ansigt i Kina end i USA. Og det bør kunne udnyttes selv på højeste politiske plan, skriver han på sin blog hos tænketanken Brookings. I disse dage møder USA’s præsident Donald Trump sin kinesiske modpart Xi Jinping for første gang. Der er nok at være uenige om mellem de to lande, men episoden på den kinesiske ambassade ser Cheng Li som en positiv påmindelse.

»Denne bemærkelsesværdige episode med Arabella Kushner - som symboliserer oprigtighed og velvilje hos alle børn i USA og Kina - bør minde de to ledere om, at trods forskelle og spændinger mellem de to lande, er der et ubestridt ønske om positive relationer,« skriver han.

Lasse Karner er Berlingskes korrespondent i Kina

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.