Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Google lancerer blokering mod irriterende reklamer

Larmende reklamer bliver stoppet af Google, der lancerer en såkaldt ad-blocker i dets chrome-browser.

Arkivfoto: Google.
Arkivfoto: Google.

Google har lanceret en reklame-blokering, en såkaldt ad-blocker, som brugere af deres Chrome-browser kan bruge.

Den skal forhindre "irriterende" og "forstyrrende" reklamer i at blive vist, skriver BBC.

Browseren er en del af en større strategi hos Google, der ønsker at skabe mere kvalitet for brugerne af deres tjeneste.

Sidste år annoncerede Google sine planer om at give brugere mulighed for at fjerne automatiske videoreklamer og andre reklametyper, der popper op og forstyrrer.

Hvilke reklamer, som der blokeres for med den nye tjeneste, vil blive bestemt af Koalitionen for bedre reklamer (CBA), som består af personer fra virksomheder fra blandt andet Google og Facebook.

Der vil gå 30 dage, før muligheden for reklame-blokering træder i kraft.

Ingeniør Chris Bentzel, der er ledende udvikler på reklameblokeringen, skriver i et blogindlæg om, hvilke reklamer der regnes for de mest irriterende for brugerne.

Ifølge ham har europæiske internetbrugere således svaret i en spørgeskemaundersøgelse, at helsides reklamer, der skjuler siders indhold, er blandt de mest irriterende reklamer.

Også blinkende og animerede reklamer forstyrrer brugerne.

»Chrome vil give brugeren besked om, at en reklame er blevet blokeret og give brugeren mulighed for at slå indstillingen fra,« skriver han.

Hjemmesider, der bruger forstyrrende reklamer, er allerede blevet advaret af Google.

Det har blandt andet fået LA Times og Chicago Tribune til at ændre deres reklame-strategi.

Der findes allerede tjenester, der kan blokere reklamer fra hjemmesider.

Men med reklameblokeringen fra Google, vil ikke alle reklamer blive fjernet.

Chrome-browseren findes på omkring 60 procent af computere og mobile enheder, ifølge statistik fra Stat Counter, W3Counter og Net Applications, skriver BBC.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.