Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Good News« er det nye »Fake News«

Der er Fake News. Der er Mainstream News. Og nu er der også Good News, som er et hit i USA. Amerikanerne udveksler som aldrig før links til sider på nettet, som har »gode nyheder«. For amerikanere, der lider af det, man i USA kalder for post-traumatisk-valgstress, gider ikke høre om præsident Donald Trumps seneste tweets, eller at isen i Antarktis smelter hurtigere end isterningen i en lunken whiskey, eller at iranerne sender ballistiske missiler til vejrs for at teste den nye præsidents stressniveau.

Faktisk viste en undersøgelse fornylig – foretaget af YouGov – at kun 11 procent af amerikanerne kunne sige ja til, at de havde læst en historie, der satte dem i godt humør. Faktisk var der rigtig mange, der efter valget ikke gad at følge nyhederne overhovedet – selvfølgelig flest demokrater, men også en del republikanere.

Nej, man vil vide noget om, hvem der har vundet i lotto, hvem der er glad i dag, og hvad der sker i verden af positive ting. Ikke at forveksle med »konstruktive nyheder«, som nogle medier mener er vejen frem. Men bare om »gode nyheder, som man bliver i godt humør af«, som der står på en af de nyhedssider, der beskæftiger sig med denne niche inden for journalistikken.

En af disse sider er Goodnewsnetwork.org, som har oplevet en mærkbar fremgang i besøgstallene – især efter præsidentvalget. Det er et site, der specialiserer sig i gode nyheder om stort og småt. Som eksempelvis en historie om vaskebjørnes kløgt, når de skal hjælpe deres afkom over en høj mur. De danner simpelthen en kæde, så den lille trygt kan komme over muren. Eller fortællinger om ting, der lykkes for mennesker både i USA og ude i verden.

For som stifteren af dette website, Geri Weis-Corb­ley, skriver, så er der så mange dårlige nyheder, at brugerne generelt bliver deprimerede af det. Og folk får et helt fejlagtigt indtryk af, at verden er ved at gå under. Hun fokuserer på de positive ting, der sker i verden. Og der sker rigtig meget, som den tidligere freelance-journalist blandt andet for CNN skriver på sit website. Hun har netop rundet artikel nummer 18.000 om de gode ting, der sker ude i verden, og hendes website har eksisteret siden 1997 – lang tid før positive eller konstruktive nyheder blev et samtaleemne mellem journalisterne i de traditionelle medier.

Det er langt fra de nuttede dyrebørn, der bliver efterspurgt. Også nyheder om folk i New York, der går sammen om at skrubbe had-grafitti af metrotogene, eller en historie om en virksomhed, der i stedet for julekort sender penge til Afrika for at skabe vedvarende energi i landsbyerne og historier fra lokalsamfund i USA, som går sammen og hjælper handicappede til en bedre tilværelse, hitter i læsertal. Og hvis man studerer hjemmesiden, så er der også fremtrædende folk, der roser initiativet.

Den tidligere amerikanske udenrigsminister Colin Powell skriver på sitet, at det er velgørende at få gode nyheder om det, der sker i verden. Og psykologer takker initiativtageren for, at de har været med til at give folk et mere optimistisk livssyn i en verden, der ellers kan synes at være mørk og dunkel. Især efter et valg, som har været meget brutal.

Websitet har altså i år 20 års fødselsdag. Og folk hungrer efter at få noget andet at vide end blot dagens dødstal fra Syrien og ulykker i lokalsamfundene. Men ofte har medierne særskilte sider med konstruktive nyheder. Det nyheds­bærende er stadig konflikthistorierne og de dårlige nyheder af den simple grund, at det stadig er det, der sælger aviserne og skaber klik nettet, selv om kunderne siger det modsatte, når de bliver spurgt.

Det amerikanske magasin Politico offentliggjorde lige efter valget en historie om, at folk var deprimerede og for alt i verden ønskede at få serveret nogle gode nyheder. Ikke mindre end 90 procent af amerikanerne mente, at det netop overståede valg var det mest deprimerende nogensinde. Og det var Donald Trumps kampagne, folk var mest foruroliget over, selv om der bestemt også var en stor andel, der ikke kunne lide Hillary Clintons valgkamp. Begrebet, der altså går under navnet post-traumatisk-valgstress, tages særdeles højtideligt i et land, hvor det flyder med terapeuter.

Men hjælper positive nyheder på folks humør? De fleste etablerede medier, som er hoppet med på bølgen, har stadig kun positive eller konstruktive nyheder som en nicheproduktion. Det britiske dagblad The Guardian og det amerikanske web-magasin Huffington Post er et par af eksemplerne. Men der vil læserne også gerne have meget mere. Som en af dem skriver på The Guardians hjemmeside. så vil det være dejligt, hvis de positive historier også kunne blive de dominerende og ikke kun fungere som »fyld«.

Er det kun amerikanerne, der lider under eftervirkningerne af et amerikansk valg, hvor de negative nyheder har hobet sig op? Ikke hvis man skal tro læsernes reaktioner både i Danmark og andre steder. Som en bruger skrev, så »går verden ikke under, selv om der er alt for mange dårlige nyheder i øjeblikket. Det virker bare sådan«. Det har ikke noget med valgkampen at gøre. Den har bare forstærket det hele, fordi den i mere end halvandet år har været intens.

Kristian Mouritzen er Berlingskes korrespondent i USA

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.