Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fyrstelig, forbudt forretning: Billethajer opfylder drømmen

De store pengesummer frister, og køberne er lige så ivrige i jagten på den helt store kulturoplevelse.

Hvis jeg skal være ærlig, føler jeg mig lidt stolt over at kunne fortælle vidt og bredt, at det lykkedes mig at få billetter til teaterstykket »Harry Potter and the Cursed Child« i London. Da billetsalget begyndte, gik jeg om morgenen ind på hjemmesiden for at forsøge at glæde min Harry Potter-begejstrede familie. Her fik jeg den nedslående besked om, at jeg var nummer 25.327 i køen. Men man kunne holde forbindelsen åben, og efter nogle timer var der pludselig hul igennem til de to dages dobbelt-forestilling. Dyreste billetter, på to hverdage uden for ferieperioder og et års tid ud i fremtiden. Med bopæl i London var det en brugbar mulighed.

Det kan med vilje og standhaftighed lade sig gøre at få billetter til populære teaterstykker, musicals, koncerter og fodboldkampe i London på helt regelmenteret vis. Ellers har jeg mest været henvist til billethajer som sidste mulighed. Det samme har en del læsere formodentlig. Vi ved, at det er dyrt og ofte koster mange gange normalprisen, men ellers kommer vi jo ikke ind.

Kunstnere og arrangører er mildt sagt ikke begejstrede. Advarsler om, at billetter vil blive annulleret, hvis det uautoriserede køb bliver opdaget, har ikke hjulpet. Billethajerne har tværtimod fået en endnu bedre forretning med salg via hjemmesider, og der er udviklet software, som straks efter åbningen af et billetsalg kan »støvsuge« en stor mængde billetter op på en gang.

Nu forsøger man noget nyt ved »Hamilton«-musicalen om USAs uafhængighedskrig i hiphop-ramme, der efter gigantsucces i New York er på vej til London. Det har vakt stor opmærksomhed, at det på hjemmesiden bliver meddelt, at »videresalg er strengt forbudt«, og at der er indført »papirløst« billetsalg. I stedet skal man møde frem til forestillingen med e-mail-bekræftelsen, gyldig ID samt kreditkortet brugt til købet. Ejeren af kreditkortet skal selv være med, og alle, der er købt billetter til med kortet, skal gå ind i teatret på samme tid.

»Producenterne af Hamilton er fast besluttede på at bekæmpe det uautoriserede profitmageri fra tredjepartsgensalg og billethajer og beskytte kunderne mod voldsomt opskruede priser,« lyder den utvetydige besked.

Alligevel blev billetter til Hamilton-musicalen, der åbner til november, allerede efter et par timers salg tilbudt på hjemmesider for op til 25.000 kroner, hvor »sælgeren vil følge med ind«, konstaterede flere britiske medier. De voldsomt opskruede priser er ikke noget særsyn. Billetter til de første Harry Potter-forestillinger var sat til salg på hjemmesider til priser, der i de dyreste tilfælde kunne være udbetalingen på et hus. Sangeren Adeles seneste koncerter havde billetpriser i 10.000 kroners-klassen for videresalg og for de dyreste angiveligt op imod 70.000 kroner, selv om – eller måske fordi – London-sangerinden introducerede en form for »forhåndsgodkendelse« af, at billetkøbere ikke var et computerprogram eller kendte billethajer, men reelle fans. Sangeren Phil Collins optræder til juni, og billetterne blev udsolgt på få minutter for ifølge The Times straks efter at blive tilbudt på hjemmesider for op til 20.000 kroner. Selv en ikke specielt eftertragtet Premier League-fodboldkamp midt i sæsonen kommer let op i to-tre gange normalprisen måske udbudt af folk med sæsonkort, der egentlig har forbud mod at sælge videre.

Folkene omkring sangeren Robbie Williams er blevet grebet i at sælge billetter dyrt på hjemmesider for videresalg, selv om de på vegne af Williams i 2015 opfordrede regeringen til at skride ind mod fænomenet.

Debatten om at stoppe billethajer, der »tager penge ud, men ikke sender noget tilbage« til den kreative verden, har i øjeblikket fået fornyet styrke med Hamilton-musicalens indsats for at begrænse videresalget, som i mindre striks udgave også gælder for Harry Potter-forestillingen. Repræsentanter for underholdningsindustrien har viderebragt kritikken i de britiske medier, og politikere har lovet at se på sagen. Men de foreløbige erfaringer med øget kontrol viser, at det bliver særdeles svært at sætte en stopper for billethajerne. De store pengesummer frister, og køberne er lige så ivrige.

Det betyder jo samtidig, at man – næsten – altid kan få en billet, også som en af utallige tilrejsende til London fra hele verden, der søger den helt store oplevelse. Jeg kan ikke ærligt sige, at jeg ikke ville strække mig langt for at komme ind til drømmebegivenheden og nok vil betale, hvis jeg kan. Hvem vil?

Uffe Taudal er Berlingskes korrespondent i Storbritannien

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.