Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Analyse

Forsmag på Brexit: Storbritannien bejler til kinesernes silkerute

ARKIVFOTO.
ARKIVFOTO.

»Topmødet« mellem Kina og EU kan give en forsmag på verden efter Brexit.

For briterne bejler kraftigt til at blive finanscentrum for finansieringen af den vision, som kineserne har med at udbygge infrastrukturen mellem Kina, res­ten af Asien, Afrika og Europa i et trafikalt netværk til lands, til vands og i luften – et projekt, der har fået navnet »den nye silkevej«.

Nogle af EU-landene har indtil nu været mere lunkne over for ideen, mens briterne har vist interesse.

Kineserne er mødt op til det traditionelle møde mellem EU og Kina med et godt blik for de nye brydningsflader i verden med EU, der står over for at miste briterne som medlemmer, og et USA under Donald Trump, der ikke er så Europa-begejstret som sin forgænger, hvis man skal tro det, han siger.

I det minefelt føler kineserne sig hjemme. For visse EU-lande, som hidtil har haft visse betænkeligheder ved projektet, skal nu overveje, om de vil være med til at finansiere projektet, som frem til 2030 vil komme til at koste 26.000 milliarder dollar. Især fordi briterne står på sidelinjen og ønsker at blive finanscentrum for de enorme investeringer, der skal foretages i projektet, når det bliver til noget.

Briterne har på det seneste været mere imødekommende. Under et nyligt møde i Kina om projektets fremtid var den britiske finansminister, Philip Hammond, med og erklærede, at briterne støtter projektet.

Fra EUs side var der en lidt mere fodslæbende interesse, fordi kineserne ikke vil acceptere en række formuleringer i et af dokumenterne, som deltagerne skulle være enige om. Blandt andet at projekterne miljø- og finansmæssigt skulle være holdbare. Samt at Kina indvilgede i en åben økonomi i forbindelse med de mange anlæg, der skal etableres.

Da det drejer sig om en jernbane gennem Rusland, etableringen af en havn i Pakistan, rørledninger, veje og andet hele vejen frem til Europa og til andre kontinenter, er det et gigantisk projekt. Det skal kort sagt handelsmæssigt binde Kina sammen med resten af verden og dermed skabe en økonomisk vækst for alle, der er med i aftalen.

Projektet er stort, og ifølge det britiske dagblad The Telegraph er der kontakt lige nu mellem Kina og byen London om netop at blive finanscentrum. Bladet citerer direktøren for Standard Chartered transaktions­afdeling, Sam Xu, for, at han mener, at London kan komme til at spille en stor rolle i projektet.

»Det er enten London eller New York, der har ekspertisen som finans­centrum. Og New Yorks placering taget i betragtning ligger London langt bedre«, siger han.

De enorme investeringer i infrastruktur i Asien, Afrika og Rusland vil selvfølgelig primært tjene kinesiske interesser. Derfor er der også mange andre ting end rent praktiske, der skal overvejes. Men med Brexit på vej og Trump ved roret er situationen blevet mere kompliceret for EU, og det spiller også ind i forhandlingerne.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.