Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forskere har ny teori om forsvundet malaysisk fly

Det er mest sandsynligt, at MH370 ligger nord for den vigtigste af søgezonerne, siger australske forskere.

Mere end tre år efter et malaysisk passagerfly med 239 om bord forsvandt, er der nye antagelser om, at flyvraget kan befinde sig uden for det senest afsøgte område.
Mere end tre år efter et malaysisk passagerfly med 239 om bord forsvandt, er der nye antagelser om, at flyvraget kan befinde sig uden for det senest afsøgte område.

Mere end tre år efter et malaysisk passagerfly med 239 om bord forsvandt, er der nye antagelser om, at flyvraget kan befinde sig uden for det senest afsøgte område.

Det er mest sandsynligt, at MH370 ligger nord for den vigtigste af søgezonerne siger den australske forsker David Griffon fra Australiens Videnskabelige og Erhvervsmæssige Forskningsorganisation til BBC.

Eftersøgningen efter flyet i Det Indiske Ocean blev afbrudt i januar.

Området, som blev undersøgt, var blevet udpeget af eksperter, som baserede deres antagelser og beregninger på blandt andet satellitfotos og flyets brændstofsmængde.

Men der blev ikke fundet spor efter flyet i det enorme havområde. Derimod er der fundet dele fra flyet andre steder - blandt andet på øen Réunion, hvor en form for vingeklap fra flyet er flydt i land.

I den nye rapport er det blandt andet blevet undersøgt, hvordan en sådan flaperon fra en Boeing 777, som ligner vragdelen, agerer på strøm og vind.

»Det virker nu helt forståeligt, at den skulle flyde i land på Réunion, siger Griffon og henviser til, at nye data og nye analyser tyder på, at vraget ligger i et ikke undersøgt område.«

»Vi kan ikke være helt sikre, men vores beviser peger den vej,« siger han.

Den 8. marts 2014 var Malaysia Airlines flight MH370 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Om bord var der omkring 240 personer, heraf 153 kinesiske statsborgere.

Knap en time inde i flyvningen blev flyets kommunikationsudstyr sat ud af kraft eller slukket. Derefter skal flyet have foretaget et u-sving og have fortsat flyvningen i op til otte timer ud over Det Indiske Ocean.

Flere uger senere opfangede eftersøgningsfartøjer signaler, der blev antaget at komme fra MH370's sorte bokse. Kort efter holdt signalerne op - formentligt fordi batterierne var brugt op.

Der er siden sat spørgsmålstegn ved, om signalerne virkelig var der.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.