Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Falske nyheder bliver delt mere end de sande i USA

De amerikanske medier flød over med forkerte historier under valgkampen.

Mark Zuckerberg har fået et forklaringsproblem i takt med, at der er kommet frem at mange af artiklerne på Facebook er falske. Scanpix/Lluis Gene
Mark Zuckerberg har fået et forklaringsproblem i takt med, at der er kommet frem at mange af artiklerne på Facebook er falske. Scanpix/Lluis Gene

Washington. De sidste tre måneder op til det amerikanske valg flød de sociale medier over med falske nyheder. Specielt på Facebook og Twitter blev de tvivlsomme historier delt flittigt.

Det amerikanske medie Buzzfeed har undersøgt omfanget af delinger, der viser, at de falske historier i sidste tre måneder op til valget blev delt oftere end de sande historier.

Buzzfeed skriver, at de 20 mest delte falske historier genererede 8.711.000 delinger, reaktioner og kommentarer på Facebook.

I samme periode har 19 af de største nyhedssider, som blandt andet inkluderer New York Times, NBC ogWashington Post, kun haft 7.367.000 på deres 20 mest delte historier.

De mest delte falske historier omhandler typisk Hillary Clinton, og hvordan hun har stået i ledtog med Islamisk Stat (IS).

Der er også historier om, hvordan hun skulle støttes af FBI, og hvordan Barack Obama skulle nægte at forlade Det Hvide Hus.

Den mest delte falske historie har ifølge Buzzfeed haft 960.000 interaktioner. Den omhandler, hvordan paven skulle have bedt katolikker om at stemme på Trump, som han selv ville støtte.

De mest delte sande historier er langt mere kritiske over for Donald Trump og omhandler de to kandidater langt mere nuanceret.

Det er tidligere kommet frem, at mange af de amerikanske, falske historier er sendt ud via den lille makedonske by Veles, hvor mere end 100 hjemmesider har hjemme.

Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, forsvarede tidligere på ugen Facebooks ageren. I den sammenhæng slog han fast, at man kan stole på 99 procent af alt indhold på Facebook.

En unavngiven talsmand fra Facebook siger til Buzzfeed, at selvom nogle historier får ekstra meget opmærksomhed og interaktioner, så udgør de en meget lille del af det samlede antal læsninger på sitet.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.