Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Facebook-skandale vokser: 87 millioner menneskers data kan være delt »upassende«

Cambridge Analytica-skandalen vokser. Facebook hæver tallet på, hvor mange personer, der har fået delt deres data med virksomheden Cambridge Analytica.

Arkiv
Arkiv

Op mod 87 millioner mennesker kan have fået delt sine Facebook-data på en »upassende« måde med det skandaleramte Cambridge Analytica.

Det oplyser Facebooks teknologiske chef Mike Schroepfer i bunden af et blog-indlæg.

»I alt tror vi af Facebook-informationer fra op mod 87 millioner mennekser - hovedsageligt i USA - kan være blevet delt upassende med Cambridge Analytica,« lyder det nederst i blog-indlægget.

Facebook hæver dermed selv tallet på, hvor mange mennesker, der har fået delt sine data med virksomheden, der anklages for at have brugt ulovlige metoder til at påvirke demokratiske valgkampe. Tidligere lød tallet på 50 millioner mennesker.

Opdateringen kommer to uger efter, at The Observer afslørede, hvordan dataanalysefirmaet, der arbejdede med Donald Trumps kampagnehold og Brexit-kampagnen, høstede millioner af profilers data og lavede såkaldt »psykologisk profilering«.

Facebook opdagede allerede i 2015, at data blev høstet, men advarede ikke brugerne.

Resten af Mike Schroepfers indlæg er en redegørelse for, hvilke ændringer Facebook har i ærmet for at beskytte brugernes Facebook-data bedre.

Siden historien kom frem, har Facebook-stifter og topchef Mark Zuckerberg beklaget et »tillidsbrud«. Det gjorde han i helsidesannoncer i en række store britiske og amerikanske aviser.

»Du har måske hørt om en quiz-app bygget af en forsker fra et universitet, der i 2014 lækkede Facebook-data fra millioner af mennesker. Det var et tillidsbrud, og jeg er ked af, vi ikke gjorde mere ved det dengang. Nu tager vi skridt til at sørge for, at det ikke sker igen,« hedder det blandt andet i annoncen, der er er underskrevet af Mark Zuckerberg.

Sagen har for mange tilsyneladende været dråben, der fik bægeret til at flyde over. Under hashtagget #deletefacebook bliver der smækket med dørene, og flere påberåber sig privatlivets fred efter mange års advarsler om Facebooks vidtgående adgang til dine private oplysninger.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.