Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Facebook i britiske aviser: Her er 10 måder at spotte falske nyheder

Med en måned til det britiske parlamentsvalg forsøger Facebook nu at klæde briterne på i kampen mod falske nyhedshistorier.

According to media reports, Facebook is increasing its security to tackle fake news and abuses. EPA/RITCHIE B. TONGO
According to media reports, Facebook is increasing its security to tackle fake news and abuses. EPA/RITCHIE B. TONGO

Kan du gennemskue falske nyhedshistorier – såkaldt »fake news« - når du ser dem?

Det spørgsmål er igen blevet aktuelt i Danmark, efter at folketingspolitikeren Mette Gjerskov (S) i weekenden delte en historie om to drenge, der var blevet kastreret af deres forældre.

Hun gjorde det for at sætte mediernes udlevering af personoplysninger til debat, har hun siden forklaret.

Men også i udlandet skaber »fake news« i disse dage postyr. Selvom begrebet har eksisteret i flere år, eksploderede brugen og udbredelsen af det i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg sidste efterår.

Det sociale medie Facebook blev beskyldt for at være mellemmanden, der gjorde at utroværdige hjemmesider med falske nyheder kunne blive delt som en steppebrand, men nu går Mark Zuckerbergs sociale medie til modværge mod de falske nyhedshistorier.

Det skriver bl.a. BBC.

Det sker i en række britiske aviser – herunder The Times, The Guardian og Daily Telegraph – hvor Facebook med helsidesannoncer forsøger at gøre læserne klogere på, hvordan man kan gennemskue falske nyheder.

»Vær skeptisk overfor rubrikker«, »Undersøg kilden« og »Kig efter beviser«, lyder tre af de ti råd, Facebook giver til de britiske avisvælgere.

Tidligere har Facebook haft de samme råd liggende på deres hjemmeside, men annoncernes indryk er næppe tilfældig. Den 8. juni skal briterne sætte deres kryds ved det parlamentsvalg, premierministeren Theresa May udskrev i april.

Læs rådene her:

I sidste uge offentliggjorde Syddansk Universitet en ny undersøgelse, der kiggede på betydningen af sociale medier ved kommunalvalget i 2013. Her angav blot 17 pct., at sociale medier spillede en vigtig rolle for deres viden op til valget.

Til gengæld vurderede syv ud af 10, at regionale og lokale medier var vigtige.

Som en del af undersøgelsen har forskerne fra Syddansk Universitet også kigget på »fake news«.

Ifølge Morten Skovsgaard, der er én af forskerne bag undersøgelsen såvel som studieleder ved Journalistik-uddannelsen på universitet, spiller traditionelle medier en vigtig rolle i kampen mod de falske nyhedshistorier

»De lokale og regionale medier er dygtige til at forsyne borgerne med information, som de kan bruge i valget. Deres troværdighed er høj, og deres emner bliver opfattet som relevante, og dermed kan de spille en vigtig rolle i lang tid fremover,« siger Skovsgaard til Syddansk Universitets egen hjemmeside.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.