Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Facebook går til kamp mod terroristerne

YouTube, Twitter, Microsoft og Facebook vil skærpe kampen mod terrorrelateret indhold på deres platforme.

Facebook, Twitter, YouTube og Microsoft går nu sammen i et fælles forsøg på at rydde deres platforme for terrorrelateret indhold. REUTERS/Regis Duvignau/File Photo
Facebook, Twitter, YouTube og Microsoft går nu sammen i et fælles forsøg på at rydde deres platforme for terrorrelateret indhold. REUTERS/Regis Duvignau/File Photo

It-giganterne Facebook, YouTube, Twitter og Microsoft går nu sammen i et fælles forsøg på at rydde deres platforme for terrorrelateret indhold.

Virksomhederne vil blandt andet dele tekniske løsninger, som kan fjerne terrorist-relateret indhold, og samtidig lægger de fire tech-mastodonter op til et samarbejde med en lang række andre aktører.

Det skal ske i et såkaldt globalt forum kaldet Global Internet Forum to Counter Terrorism, der skal være katalysator for samarbejdet mellem de sociale medier og mindre tech-virksomheder, civilsamfundet, akademikere, regeringer og overstatslige institutioner som EU og FN, skriver Twitter i en pressemeddelelse.

Avancerede algoritmer

Ifølge den danske It-sikkerhedsekspert, Peter Kruse, har de store virksomheder den teknologi, der skal til for at bremse eksempelvis rekrutteringen af terrorister.

»De kan ændre noget. De kan forhindre, at det bliver delt propaganda, og at der bliver rekrutteret folk til terrororganisationer. Hvis nogen kan, så er det dem,« siger Peter Kruse til Ritzau.

Facebook og de andre It-brands kommer eksempelvis til at benytte særlige algoritmer, som kan genkende billeder, vurderer Peter Kruse.

»Google og Facebook er gode til at bruge avancerede algoritmer, når de målretter reklamer. Dem kan de også genbruge, når de skal opdage ekstremisme. Så jeg tror, det har en virkning,« siger Peter Kruse.

Under pres fra regeringerne

It-giganterne har længe været under pres for at slå ned på ekstremistisk indhold på eksempelvis Facebook og YouTube.

Den britiske premierminister, Theresa May, langede efter det seneste terroranslag i London ud efter tech-virksomhederne og fastslog, at de har »et ansvar« for at fjerne skadeligt indhold fra deres sider.

»Vi kan ikke tillade, at denne ideologi har et sikkert rum, som den behøver for at forplante sig. Men det er præcis, hvad internettet og de store virksomheder, som udbyder internetbaserede ydelser, giver,« sagde den britiske regeringschef.

I EU arbejdes der på lovgivning, der skal forpligte It-virksomhederne i kampen mod terror, og Tyskland har foreslået, at virksomhederne bag de sociale medier skal kunne straffes med en bøde på op mod 50 millioner euro, hvis hadefuldt indhold ikke bliver fjernet hurtigt.

I sidste måned blev de syv store i-lande i sammenslutningen G7 - USA, Canada, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien og Japan – enige om at skærpe kravene til de sociale mediers kamp mod terrorrelateret indhold.

Og nu – en uge før G7-landene mødes igen i Hamborg – blæser Facebook, YouTube, Twitter og Microsoft så til kamp.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.