Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

EUs giganter får »sidste advarsel«: Skru ned for forurening eller kom for EU-domstolen

De fem største lande i EU får nu sidste advarsel af EU-kommissionen: De har forsømt at tage sig af gentagne brud med EUs grænser for luftforurening.

Det er især tunge køretøjer med dieselmotor, der er årsag til forurening med nitrogen dioxid, NO2. Arkivfoto fra Berlin. REUTERS/Fabrizio Bensch
Det er især tunge køretøjer med dieselmotor, der er årsag til forurening med nitrogen dioxid, NO2. Arkivfoto fra Berlin. REUTERS/Fabrizio Bensch

EU-kommissionen sender nu sidste advarsel til Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Storbritannien. De fem største lande i unionen har gentagne gange brudt EU's øvre grænse for tilladt luftforurening.

Landene har nu to måneder til at skride til handling, hvis de vil undgå at komme for EU-domstolen.

I en pressemeddelelse skriver EU-kommisionen:

»Mere end 400.000 borgere i EU dør årligt som konsekvens af dårlig luftkvalitet. Millioner endnu lider under sygdomme forårsaget af luftforurening.«

Medlemdslandene har forsømt at handle på gentagne brud med grænserne for luftforurening med nitrogen dioxid, der »er en seriøs sundhedsrisiko«. EUs lovgivning sætter grænseværdier for luftforurerende stoffer, heriblandt nitrogen dioxid. Når de grænser overskrides skal medlemslandende implementere luftkvalitets-planer, der skal »bringe situationen til ende så hurtigt som muligt,« lyder det.

I Tyskland er værdierne overskredet 28 steder, heriblandt Berlin og München. Derudover er Paris, London, Rom, Madrid og Barcelona blandt de områder der vedvarende har brudt grænserne for forurening med nitrogen dioxid.

I pressemeddelelsen lyder det desuden, at Danmark er at af 12 medlemslande der kører løbende sager mod. I august 16 tog Kommissionen første skridt til en retssag mod København for at bryde grænserne for luftforurening med nitrogen dioxid, der især kommer fra tunge køretøjer med dieselmotor.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.