Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

EU overvejer promillegrænse på 0,0 for nye bilister

Hvert år bliver 26.000 mennesker dræbt på de europæiske veje. Hvert fjerde dødsfald skyldes i dag alkohol.

Hvert år bliver der dræbt omkring 26.000 på de europæiske veje. Heraf omkring 200 i Danmark. Det er en halvering på knap 15 år.
Hvert år bliver der dræbt omkring 26.000 på de europæiske veje. Heraf omkring 200 i Danmark. Det er en halvering på knap 15 år.

EU bør overveje at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye bilister de første to år, efter at de har taget deres kørekort.

Samme promillegrænse bør i givet fald gælde for alle erhvervschauffører i hele EU.

Det mener Europa-Parlamentet, der tirsdag med stort flertal har vedtaget en betænkning om at redde flere liv i trafikken.

Hvert år bliver der dræbt omkring 26.000 på de europæiske veje. Heraf omkring 200 i Danmark. Det er en halvering på knap 15 år.

Men hvert fjerde dødsfald på vejene skyldes i dag alkohol.

Derfor vil parlamentet have EU-Kommissionen til at undersøge, om der ligger en "merværdi" i at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye og typisk unge bilister og for erhvervschauffører.

Parlamentet vil også have flere kontroller af personbiler, varebiler og større køretøjer.

Det skal ske som led i indsatsen mod fartoverskridelser, uopmærksomhed, træthed, spiritus- og narkokørsel.

EU-Parlamentet foreslår desuden, at en masse ny teknik gøres til standard i nye biler.

Blandt andet vil de indføre nødbremsesystemer i alle køretøjer på fire hjul.

Det skal sikre, at bremsen automatisk hugges i, hvis der er fare for at køre ind i blandt andre fodgængere eller cyklister.

Automatiske systemer, der advarer og i givet fald griber ind mod utilsigtede vognbaneskift, skal også være standardudstyr i køretøjer i EU, mener parlamentet.

For at nye biler ikke bliver for dyre, foreslår parlamentet, at kun systemer, der allerede er på markedet og har vist deres værdi, gøres obligatoriske.

Desuden mener parlamentet, at bilister, der tidligere er dømt for spritkørsel, skal have alkolåse installeret i deres biler i hele EU.

Sådan en ordning har Danmark haft siden 2015.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.