Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
BRITISK NEDTÆLLING

EU-modstandere: Forlad EU eller Orlando-terror vil gentage sig her

Både EU-tilhængere og EU-modstandere satser på at skræmme de britiske vælgere over på deres side. Med en uge til afstemningen om »Remain« eller »Leave« er unge, kvinder og Labour-vælgere tilsyneladende i skred hen imod et farvel til EU.

Forsiden af avisen Sun, der opfordrer briterne til at stemme for et exit fra EU.
Forsiden af avisen Sun, der opfordrer briterne til at stemme for et exit fra EU.

Nogle af Storbritanniens mest inkarnerede EU-modstandere finder man i den uofficielle »out«-kampagne »Leave.EU«.

Selv om det er folk, der i årevis har drømt om chancen i den kommende EU-folkeafstemning, har de tilsyneladende ikke fundet det umagen værd at drage nogen lære fra den seneste danske EU-afstemning om retsforbeholdet.

Den danske ja-kampagne fik hug for valgplakaters dramatiske påstande om, at Danmark uden for Europol ville blive en slags lovløs paradis for pædofile og andre kriminelle. I Storbritannien har »Leave.EU« forsøgt at udnytte massakren i USA med en Twitter-besked i form af et billede med bevæbnede militante fra Islamisk Stat og teksten: »Reagér nu, før vi inden længe kommer til at opleve en grusomhed i stil med Orlando her«.

Måske mener kampagnefolkene i »Leave.EU« bare, at det virker at presse argumenterne helt ud til kanten. Henvisningen til Orlando er blevet fordømt af EU-tilhængere og kritiseret af blandt andet den tidligere konservative minister Iain Duncan Smith, der fører kampagne for at forlade EU.

UKIP-leder Nigel Farage har til BBC afvæbnende sagt, at det kontroversielle tweet »ikke har noget med ham at gøre«, og at han i øvrigt ikke »formelt« på nogen måde er forbundet med »Leave.EU«.

Men uofficielt har Berlingske ved selvsyn konstateret en særdeles tæt forbindelse mellem Farage og »Leave.EU« samt ikke mindst kampagnens hoveddonor, Arron Banks, der også giver millioner til UKIP. Farage har selv ved valgmøder forsøgt at indpode en mental forbindelse i vælgerne mellem fortsat EU-medlemskab og overgrebene nytårsaften i Köln. Det er blevet skarpt kritiseret fra flere sider.

Men også den officielle »out«-kampagne »Vote Leave« bliver beskyldt for særdeles lemfældig omgang med fakta. Påstande om store milliardbeløb som »prisen« for britisk EU-medlemskab flyder frit – og et fuldgyldigt tyrkisk medlemskab af EU bliver fastslået som en snarlig sandsynlighed.

EU-tilhængerne har ikke holdt sig tilbage. Premierminister David Cameron har advaret om, at et nej til EU kan øge risikoen for Tredje Verdenskrig. Cameron har også advaret om risikoen for en voldsom økonomisk krise på linje med det finansielle næsten-sammenbrud i 2008. I weekenden sagde premier­ministeren således til The Guardian, at det vil koste staten dyrt at forlade EU, og at briterne risikerer at hælde deres pension ud sammen med EU-medlemskabet.

På begge sider taler mange ofte og gerne om »vigtigheden af positive budskaber« i debatten, men det er åbenlyst, at kampagnestrategerne betragter trusler og skræmmebilleder som det mest virkningsfulde over for vælgerne.

I så fald har EU-modstanderne de bedste trusler i øjeblikket med eller uden Orlando-henvisninger.

En ny buket af meningsmålinger tyder på, at vælgerne hælder mere og mere imod et britisk nej til EU. Mest bekymrende for EU-tilhængerne er det, at unge, kvinder og Labour-vælgere ser ud til at være i skred mod »Leave«-siden og »Brexit«. Hidtil har netop de grupper været regnet for »Remain«-sidens trumfkort.

Med en uge til afstemningen er desperationen ved at indfinde sig, siger anonyme kampagnekilder ifølge BBC, der er underlagt strenge neutralitetskrav op til EU-afstemningen. Der er udsigt til nye og endnu skrappere skræmmebilleder.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.