Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

EU-lande presser på for oprydning efter VW-skandale

Den danske transportminister støtter Tysklands ønske om strammere regler for dieselbilers forurening.

Flere lande pressede under mødet på og efterlyste strammere og mere gennemsigtige regler for at få ryddet op efter Volkswagen-skandalen. Arkivfoto. Scanpix/Julian Stratenschulte
Flere lande pressede under mødet på og efterlyste strammere og mere gennemsigtige regler for at få ryddet op efter Volkswagen-skandalen. Arkivfoto. Scanpix/Julian Stratenschulte

Regeringerne i EU's medlemslande skal begynde at håndhæve reglerne for bilers udledning af forurenende stoffer i stedet for at klage over dem.

Sådan lyder det fra EU-kommissær for det indre marked og industri Elzbieta Bienkowska efter et møde med medlemslandenes transportministre i Luxembourg.

- Jeg er efter i dag ikke overbevist om behovet for en lovændring, siger hun til EUobserver.

Flere lande pressede under mødet på og efterlyste strammere og mere gennemsigtige regler for at få ryddet op efter Volkswagen-skandalen.

Men Elzbieta Bienkowska afviste et forslag fra Tyskland om at ændre reglerne for de såkaldte manipulationsanordninger, der ofte er installeret i dieselbiler.

Anordningen kan slukke for det apparat, der måler bilens udledning af forurening. Der er tale om de såkaldte NOx-gasser, som er en fællesbetegnelse for de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO).

Selv om det er forbudt at frakoble målingen af forureningen, er der dog den undtagelse, at anordningen kan bruges, når den er nødvendig for at beskytte motoren.

Flere bilproducenter har dog rettet sig efter en meget bred definition af den undtagelse.

Den danske transportminister, Hans Christian Schmidt (V), siger efter mødet, at det for Danmark er vigtigt, at reglerne bliver så klare som muligt.

- For os i Danmark er det afgørende, at reglerne skal strammes op. Vi skal lukke hullerne, så selskaber ikke selv anlægger mere eller mindre kreative undtagelsesbestemmelser, siger Hans Christian Schmidt.

Drøftelserne på transportministermødet i EU udspringer af den kolossale skandale, som bilproducenten Volkswagen havnede i sidste år.

Her kom det frem, at selskabet havde udstyret op mod 11 millioner biler verden over med software, der får bilerne til at fremstå mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

Softwaren genkender, når bilens udstødning bliver testet. Den ændrer motorens arbejdsgang under kontrollen, så den udleder mindre af gassen NOx.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.