Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Efter angreb i Stockholm: Åhléns holder udsalg på ødelagte varer

Kunder kan i dag få halv pris på varer, der blev beskadiget under angrebet i Stockholm fredag eftermiddag. Kunderne kalder det usmagelig.

 / AFP PHOTO / TT NEWS AGENCY / Maja SUSLIN / Sweden OUT
/ AFP PHOTO / TT NEWS AGENCY / Maja SUSLIN / Sweden OUT

Knap 6.500 reaktioner og over 800 kommentarer har stormagasinet Åhléns fået på deres seneste Facebook-opslag. Og de fleste af dem er negative. Det skyldes ikke den konkrete opdatering, men derimod en mail, stormagasinet sendte ud til deres kunder lørdag. Èn dag efter terrorangrebet, der efterlod Sverige rystet. I mailen meddeler Åhléns, at de holder udsalg på varer, der blev beskadiget af røg under angrebet, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Fredag eftermiddag torpederede en lastbil ind i en folkemængde i det centrale Stockholm, og endte med at brage ind i stormagasinets parfumeafdeling, hvor den brød i brand. Angrebet dræbte fire mennesker og efterlod 15 såret. Åbenbart efterlod den også stormagasinets varer beskadiget. I mailen til Åhléns kunder står der:

»I morgen søndag åbner vi Åhléns City Stockholm kl. 11. Da starter et udsalg af røgskadede produkter, som findes på kælderplan og gadeplan. Halv pris på beskadigede produkter i sport, accessories sko og skønhedsprodukter. Plan 1-4 holder fortsat lukket søndagen, men åbner igen på mandag med normale priser.«

Det har fået kunderne til at rase.

»Usmageligt.«

»Skam jer!«

»Åhléns – det er for tidligt. Sverige sørger stadigvæk. Gem udsalget til et andet og mere passende tidspunkt.«

Sådan lyder kommentarerne på stormagasinets Facebook-side. Det har fået den administrerende direktør i Åhléns, Gustaf Öhrn, til at undskylde for den måde, som kæden har udtrykt sig på, skriver Ritzau.

Men planerne om et udsalg ligger dog fast, eftersom at butikken hverken vil sælge varerne til fuld pris eller smide dem ud, understreger han.

»Vi befinder os i en situation, som vi aldrig har oplevet før. Vi har forsøgt at håndtere den så klogt som muligt. Det, vi primært har fokuseret på, er vores ansatte,« siger direktøren.

Åhléns er med 66 stormagasiner og 2.800 ansatte den største kæde i Sverige.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.