Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Efter 12.000 kilometer: Tog fra Storbritannien kommer til Kina

Fyldt med whisky, vitaminer og andre britiske varer ankommer det første tog torsdag til Kina fra Storbritannien.

Efter tre ugers rejse gennem ni lande ankommer det første godstog nogensinde fra Storbritannien til Kina. Scanpix/Niklas Halle''n
Efter tre ugers rejse gennem ni lande ankommer det første godstog nogensinde fra Storbritannien til Kina. Scanpix/Niklas Halle''n

Med et tut i hornet forlod et 600 meter langt knaldrødt godstog i begyndelsen af april remisen i den britiske by Stanford-Le-Hope til tonerne af et symfoniorkester, mens britiske og kinesiske flag blafrede i vinden.

Kursen var sat mod den østkinesiske by Yiwu - 12.000 kilometer væk ad Silkevejen, som Kina er i færd med at genoplive.

Torsdag ankommer toget efter tre ugers rejse gennem ni lande lastet med britiske varer som whisky, sodavand, babyudstyr og vitaminer i de 32 togvogne.

Turen har taget omkring halvdelen af den tid, det ville tage at rejse fra Storbritannien med skib til det østlige Kina. Og samtidig er det billigere end flytransport, skriver AFP.

Begge lande øjner nye muligheder i Silkevejen, som gennem århundreder var en vigtig handelsrute mellem Kina og datidens store købstæder som Istanbul og Venedig.

Togforbindelsen er en del af Kinas handelsstrategi om at etablere nye Silkeveje på både landjorden og til havs.

Strategien, der kaldes Obor (one belt, one road) blev allerede præsenteret af præsident Xi Jinping i september 2013.

Og om nogle uger afholder Kina Silkevejens Forum, der bliver årets største diplomatiske arrangement i landet.

Men mistroen til Kinas motiv bag handelsstrategien er udbredt blandt kritikere, og flere vestlige lande bliver væk fra topmødet i Beijing.

- Det er ikke en win-win, som kineserne plejer at kalde det, udtaler en højtstående diplomat fra EU onsdag til Reuters.

- Det handler om, at Kina ønsker at opnå dominans.

Storbritannien, der i marts påbegyndte den møjsommelige vej ud af EU-fællesskabet efter sidste års folkeafstemning, ser anderledes positivt på den nye transportvej.

I 2016 var Kina briternes syvendestørste eksportmarked, skriver AFP.

Og en styrket handel med kineserne er blandt briternes topprioriteter i den nye virkelighed oven på brexit.

Den nye Silkevej har i forvejen forbindelse til 14 andre lande.

Ifølge BBC har kineserne planer om at føje yderligere 20 europæiske ruter til det evigt voksende tognet.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.