Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Derfor skal du passe på med emojis i dine ferie-SMSer

20 SMSer med emojis fra ferien i Vietnam kostede en dansk kvinde 1.000 kroner.

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at bruge emojis i SMSerne fra ferien.
Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at bruge emojis i SMSerne fra ferien.

Det kan være fristende at sende en solbrillebeklædt smiley, en palme- eller en drink-emoji, når man skriver hjem om, hvor meget man nyder ferien under fjerne himmelstrøg.

Det har en dansk kvinde måttet sande, efter at hun har tabt en sag ved Teleankenævnet, som handlede om prisen for ca. 20 SMSer, som hun sendte fra Vietnam.

Efter ferien fik kvinden en regning på 1.600 kr., skriver forbrug.dk. De 1.000 kr. var for SMSer, og da kvinden kun mente at have sendt omkring 20 beskeder i løbet af ferien, fandt hun beløbet urimeligt.

Men årsagen til den skyhøje regning skal findes i de emojis, som kvinden inkluderede i sine beskeder. En SMS består nemlig typisk af 160 tegn. Hvis man skriver mere, tæller det som flere beskeder. Og da en emoji fylder mange tegn, kan det hurtigt blive til mange beskeder på telefonregningen.

I det konkrete tilfælde skulle kvinden betale for 430 SMSer.

Teleankenævnet lagde i sin vurdering af sagen vægt på, at teleselskabet ikke har indflydelse på, hvor meget emojierne fylder, samt at kvinden blev ved med at sende SMSer, selv om hun blev oplyst om, at der hver dag blev trukket betydelige beløb på hendes konto.

»Det er en god idé, hvis forbrugerne allerede hjemmefra tjekker prisen på at bruge telefonen i det land, de skal rejse til. Især ved rejser uden for EU, som ikke er omfattet af de nye roamingregler. Derudover kan de bruge lejligheden til at undersøge, om de har det bedste abonnement til prisen. For mange vil der være penge at spare ved at skifte teleselskab, viser vores tidligere undersøgelser,« siger Mette Rose Skaksen, der er vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til forbrug.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.