Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Britisk datatilsyn graver i 30 sociale mediers datadeling

Efter Facebook har afsløret, at langt flere data kan være delt med politisk bureau, udvides undersøgelser.

London. Der sættes gang i flere omfattende undersøgelser af Facebook og andre sociale medier, efter Facebook har meddelt, at langt flere brugeres data kan være delt med det politiske konsulentbureau Cambridge Analytica end hidtil antaget.

Torsdag har det britiske datatilsyns direktør, Elizabeth Denham, oplyst, at 30 virksomheder - herunder Facebook - er en del af en pågående undersøgelse om, hvordan sociale medier bliver brugt i politiske kampagner.

Facebook meddelte onsdag, at det har vist sig, at op mod 87 millioner brugeres data kan være blevet delt med det politiske konsulentbureau Cambridge Analytica i Storbritannien. En stigning fra 50 millioner.

Afsløringen har fået det britiske datatilsyn til at indlede en »bredere undersøgelse af, hvordan sociale medieplatforme er blevet brugt i politiske kampagner«.

Ifølge direktøren bliver undersøgelsen foretaget i samarbejde med Facebook.

»Facebook har samarbejdet med os, og selv om jeg er glad for de ændringer, de foretager, så er det for tidligt at sige, om de er dækkende i forhold til lovgivningen,« siger hun.

Også i EU giver Facebooks datadeling anledning til undersøgelser.

Databeskyttelsesmyndigheder i EU og USA er blevet kontaktet af EU, der har bedt dem om at undersøge, om Facebook har brudt sig imod lovgivningen i de respektive lande.

EU samarbejder med Storbritannien, der leder undersøgelsen af Facebook, men er også i kontakt med ledelsen i Facebook.

»Du kan være sikker på, at vi vil fortsætte med at følge disse undersøgelser af de relevante myndigheder tæt,« siger talsmanden.

Sagen om Cambridge Analytica går tilbage til 2014, hvor forskeren Aleksandr Kogan indsamlede data om folks personlighedstyper via en quiz på Facebook.

Data blev ikke kun samlet om dem, der deltog i quizzen, men også om de deltagendes Facebooks-venner, uden de blev informeret.

Efterfølgende købte firmaet Cambridge Analytica ifølge den tidligere medarbejder i selskabet, Christopher Wylie, de pågældende data.

Oplysningerne blev ifølge Wylie brugt til at lave en psykologisk profil på de pågældende Facebook-brugere.

De fik angiveligt siden tilsendt målrettet materiale om Donald Trump under den amerikanske præsidentvalgkamp i 2016.

/ritzau/AP

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.